Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Bardzo często przez analogię kojarzony jest z tuningiem samochodów, gdzie jedna z opcji tuningu to zwiększenie osiągów, poprzez ustawienie nowej mapy spalania czego wynikiem jest zwykle dodanie mocy silnikowi. W wiatrówkach także chodzi o poprawę osiągów, jednak z mocą nie ma to wiele wspólnego. A przynajmniej nie bezpośrednio.
TUNING - z języka angielskiego oznacza strojenie, kalibracja instrumentu.
To jest główna istota tego, czym się zajmuję. Wiatrówki produkowane są masowo, bardzo często (nawet najdroższe) z błędami produkcyjnymi, opiłkami po procesie obróbki, niedociągnięciami wynikającymi ze zużycia matryc lub urządzeń, na których wykonywane są ich elementy. Zalane są też w większości smarami i olejami, mającymi za zadanie zakonserwować wiatrówkę podczas jej leżakowania w magazynach. Niektóre wiatrówki produkowane są także sztampowo i niedokładnie, co nie pozwala rozwinąć ich całego potencjału.
[quote]
Przykład niedostosowania się do rozwoju technologicznego - uszczelka tłoka z twardego plastiku, która nie spręża powtarzalnie powietrza i źle obrobiony koniec sprężyny.Za krótka i za luźna prowadnica sprężyny nie wytłumia drgań wiatrówki co przekłada się na pogorszenie celności.
[/quote]
[quote]
Olej w komorze sprężania wiatrówki sprężynowej prowadzi do jego samozapłonu podczas strzału, jak w silnikach diesela. Szybki wzrost ciśnienia prowadzi do eksplozji. Na rysunku uszczelka tłoka uszkodzona przez takie zjawisko.[/quote]
[quote]
Przykład niedokładnego wykonania zakończenia lufy i zdjęcie jak powinno to wyglądać. Śrut musi opuścić przewód lufy całym swoim obwodem jednocześnie, żeby zachować powtarzalność strzałów.[/quote]
Podstawą po zakupie nowej wiatrówki jest więc tak zwany przegląd zerowy. Nie, jeszcze nie tuning. Podczas przeglądu zerowego dokładnie usuwam smary fabryczne, zastępując je smarami roboczymi, w zależności od charakteru pracy danego elementu wiatrówki, oraz usuwam wszelkie pozostałości poprodukcyjne.
Gdy wiatrówka jest rozebrana watro pokusić się o tuning, czyli wydobyć cały potencjał sprzętu. W zależności od systemu zasilania, rodzaju wiatrówki stosuje się na przykład uszczelki o różnej geometrii, dopasowane prowadnice z wytrzymałych tworzyw sztucznych, osłony sprężyn, dopracowuje wielkość komory strzałowej, koryguje osiowość transferportu, koryguje średnicę dławika, wykonuje nowe zakończenie lufy, dopasowuje ciśnienie na regulatorze... Oczywiście podstawą jest też poprawa pracy spustu. Każda wiatrówka jest przeze mnie traktowana indywidualnie i dobieram do konkretnego modelu rozwiązanie najlepsze z możliwych.
Więc jeśli masz wiatrówkę, która chciałbyś usprawnić, aby sprawiała ci jak najwięcej frajdy że strzelania (a właściwie trafiania), lub kupiłeś i chcesz zagwarantować jej długotrwałą i bezawaryjna pracę, bądź też chcesz kupić nową wiatrówkę od razu po tuningu, śmiało napisz na
A ja se dziś z "Dębowego " TX-a strzeliłem .
Cóż " sztajer " to to nie jest ale ........... Maciek duży szacunek i uznanie za wykonana pracę .
Potraktujcie to jako chwilowe zauroczenie sprężyną i więcej pochwał nie będzie .
Chociaż na półce miejsce by się znalazło .Mógłbym mieć takie coś . Kusisz mnie oj kusisz .
Od czwartku testowane są nowe sprężyny wykonane z drutu klasy zaworowej, obliczone na bardzo dużą ilość cykli bez zmiany parametrów pracy. Wygląda obiecująco, przewiduję, że od połowy lutego wszystkie wiatrówki sprzedawane i tuningowane u mnie, wyposażone będą w tą klasę sprężyn. Będą one też dostępne w sklepie (www.debowewiatrowki.pl) jako część zamienna, dla tych z zacięciem majsterkowicza.
Jarek, no to czekam na opinie.
Mój TX ma ochotę na nową sprężynę, mimo że nie wiem jakie ma parametry.
Ale widząc co Maciek zrobił z moim ProSiakiem to
Chyba muszę szukać kuriera żeby go wysłać.
Life is brutal, and full of zasadzkas
and sometimes kopas w dupas