Kilka lat temu zacząłem testy nad podobnym projektem w Hatsanie starszego typu, sprzęt działał, ale potrzebne były poprawki, jednak z braku czasu dopiero teraz zrobiłem nową sprężynę gazową.
Małe przypomnienie dla tych , którzy jeszcze nie słyszeli o sprężynie gazowej (gas-ramie), jest to cylinder napełniony powietrzem, szczelnie zamknięty ruchomym tłoczyskiem, który wykorzystuje sprężanie powietrza poprzez łamanie wiatrówki do napędu tłoka wiatrówki, w normalnej wiatrówce wykorzystana jest sprężystość drutu.
Przedstawiam więc mój projekt sprężyny gazowej (gas-ram), który zrobiłem do swojego Hatsana 95 w kal. 4,5 mm, spust quatrro.
Na tej sprężynie wystrzeliłem około 400 śrutów, nie ma ubytków ciśnienia.
Aktualnie zawór jest umieszczony w tłoczysku, sprężynę pompuje się przez otwór boczny znajdujący się przed spustem i dostępny po odkręceniu osady. Powietrze można oczywiście upuścić przez ten sam otwór, wystarczy włożyć drut stalowy o średnicy 2 mm i lekko przechylić.
Zastosowałem taką kombinację, aby nie robić otworu w cylindrze, teraz po testach zrobię otwór z prawej strony szyny montażowej na cylindrze, będzie wtedy szybki dostęp do zmiany ciśnienia, podniesie się też sprawność poprzez powiększenie pojemności sprężyny.
Sprężyna jest zrobiona na oryginalnym tłoku, który został zaspawany z przodu i odchudzony do 290 gram, oryginał waży 340 gram, wnętrze tłoka przeszlifowałem i wypolerowałem.
W Hatsanie z taką sprężyną kop jest dużo mniej odczuwalny, ale sam naciąg trochę cięższy niż na zwykłej sprężynie, cykl strzału bardzo szybki, ogolnie przyjemnie się z tego strzela. Celność się poprawiła i Hatsan jest mniej wrażliwy na zmianę chwytu.
Sprężynę pompuję pomką widoczną na zdjeciu, jest to pompka do amortyzatorów rowerowych, musiałem ją trochę poprawić bo oryginalny wężyk spadł przy 19 atm.



Test prędkości śrutu JSB Exact przy różnych ciśnieniach przedstawia się tak:
10 atm - śrut nie startuje
13 atm - 177 m/s - 8,6 J
15 atm - 210 m/s - 12 J
16 atm - 223 m/s - 13,7 J
17 atm - 238 m/s - 15,6 J
18 atm - 246 m/s - 16,7 J
18 atm - 207 m/s - 14,9 J ciężki śrut H&N Baracuda Match
19 atm - 255 m/s - 17,9 J
20 atm - 257 m/s - 18,2 J
20 atm - 230 m/s - 18,4 J ciężki śrut H&N Baracuda Match
21 atm - 258 m/s - 18,3 J
21 atm - 235 m/s - 19,2 J ciężki śrut H&N Baracuda Match
22 atm - 258 m/s - 18,3 J
22 atm - 241 m/s - 20,1 J ciężki śrut H&N Baracuda Match
Każda prędkość jest średnią 3 strzałów.
Jak widać przy ciśnieniu 20 atmosfer minimalnie zaczyna się podnosić prędkość na lżejszym śrucie, na cięższym sprawność zaczyna rosnąć, spowodowane jest to zanikającą poduszką powietrzną przed tłokiem.
Robiłem próby z dobijakiem, ale praktycznie nic on nie dawał, zmieniał się tylko cykl strzału, a prędkość była taka sama przy danym ciśnieniu.
Będę jeszcze robił próby z całkowicie nowym tłokiem wykonanym od początku i o mniejszej masie, jednak zbyt mała masa nie zawsze dobrze wpływa na cykl strzału i na skupienie.