Obrazek

Smarowanie i konserwacja

Powtarzające się pytania dotyczące wszystkich działów technicznych.
Automatyczne czyszczenie po 14 dniach.
ODPOWIEDZ
m4arcin
Posty: 35
Rejestracja: 06 lut 2010, 17:04
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: m4arcin »

Też mi się tak wydaje raz ew. dwa na paczkę śrutu wg mnie jest w sam raz :) Czyli można powiedzieć ze to samo co mój plak :) jeszcze jedno pytanie śrut tez smaruje olejem silnikowym ale może lepszy będzie ten silikonowy? ;)
Sharp innova 1210 + Gamo 3-9x40
HW 50s + Leapers UTG 3-9x40 TF2+
Baikał MP-53M
Awatar użytkownika
Wierzbin
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 3983
Rejestracja: 28 kwie 2006, 12:09
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Wierzbin »

Śrut powinien być fabrycznie smarowany i niech tak zostanie.
Można użyć olejku typu Napier, ale to przerost formy nad treścią. Na niewiele się to zdaje.
Daystate Mk3 FT + LS
Był H55 + Walther 3-9x40AO
m4arcin
Posty: 35
Rejestracja: 06 lut 2010, 17:04
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: m4arcin »

Zgadza się. Ale np jak umyję śrut to chyba lepiej go czymś posmarować niż zostawić suchy :)w temacie śrutu zostanę przy oleju silnikowym :) Dziękuje za odpowiedzi :)
Sharp innova 1210 + Gamo 3-9x40
HW 50s + Leapers UTG 3-9x40 TF2+
Baikał MP-53M
Awatar użytkownika
Mamutowicz
-#mamutowicz
-#mamutowicz
Posty: 4621
Rejestracja: 02 paź 2011, 14:07
Lokalizacja: Rajcza / Thurcroft

Post autor: Mamutowicz »

Olej silnikowy nie będzie dizlował?
Bo mi się zdaje, że jednak tak, a to może załatwić uszczelkę, sprężynę i lunetę.. może jeszcze parę plomb też.. :?
TX200 by Tony Leach + SS 10x42 - do lufy exact i heja na tor.. :)
Ps.
Zacząłem znowu szczelać..
Dam znać jak zacznę ftrafiać. :D
Awatar użytkownika
Wierzbin
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 3983
Rejestracja: 28 kwie 2006, 12:09
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Wierzbin »

Olej do silnika nakropiony na śrut może dawać lekkiego diesla, ale spalanie smaru będzie tylko w lufie, a nie w komorze sprężania, także na uszczelkę nie będzie oddziaływał.

Jeśli myjesz śrut to faktycznie warto go czymś posmarować.
Pytanie tylko po co myć śrut?
Daystate Mk3 FT + LS
Był H55 + Walther 3-9x40AO
m4arcin
Posty: 35
Rejestracja: 06 lut 2010, 17:04
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: m4arcin »

Lunety nie mam strzelam z otwartych :) Sprężyny nie załatwi bo to PCA. Jak do tej pory smaruje delikatnie i diesla nie mam :) a myje np. żeby nie brudził łap (crosman pointed) i żeby wypłukać ew. wióry, płatki ołowiu oraz "gratisy" dodawane do śruty przez producentów :)
Sharp innova 1210 + Gamo 3-9x40
HW 50s + Leapers UTG 3-9x40 TF2+
Baikał MP-53M
matjas
Posty: 187
Rejestracja: 11 sie 2012, 19:48
Lokalizacja: wrocław/brzezia łąka
Kontakt:

Post autor: matjas »

Wierzbin pisze:Nakrapianie olejem co tydzień wiatrówki raczej jej nie posłuży. Po roku czy dwóch, to w wiatrówce ten olej będzie już chlupotał.
byłoby wskazane aby krytycznie wypowiadać się w intencji postów przeczytanych z należytą uwagą :D
napisałem jedna dwie krople co paczka śrutu i życzę abyś taką konserwację wykonywał co tydzień - tj. abyś strzelał często z naciskiem na dużo.

Z tym dieslem wybijającym plomby...

Ogólnie nie powinno się smarować olejem silnikowym ani niczym tak zawiesistym. Napier Pellet Lube jest smarem 'lekkim' i nie powoduje powstawania grubej warstwy na śrucie a w konsekwencji nie powoduje powstawania diesla.
Odradzam WD40, które po odparowaniu lekkich frakcji pozostawia krystalizujący i de facto higroskopijny osad /WD40 to w gruncie środek PENETRUJĄCY a nie smar jak chce aby wierzyć producent/.

Co do mycia i niemycia śrutu to już napisano całe annały - każdy robi jak mu pasuje i jeśli przy tej okazji sens tej czynności się potwierdza w poprawie wyników na tarczy czy torze... tylko pogratulować.
Ważne aby przy tej okazji nie produkować śrutu ze smalcem :D i może warto takie wątki czasami odświeżać dla nowych kolegów.
Prawda i tak jest taka, ze NAJważniejszy jest łącznik między lunetą a spustem a nie smar taki czy śmaki czy cedzenie śrutu przez sitko wag i kalibrów....

matjas
P-i-t-e-r
Posty: 9
Rejestracja: 18 maja 2014, 11:16
Lokalizacja: Krakow

Post autor: P-i-t-e-r »

Witam. Myje bebechy Harrego benzyna ekstrkcyjna mam smar do przegubow ale nie mam oleju do sprezarek moge kapnac krople oleju silnikowego do cylindra?
Hatsan 90 stg+ 3-9x40, Ak 47 Cyma, Ak 47 Cyma, Beretta 92 Elite, Crosman Vigilante, Colt 357.
Kopiusz
Posty: 3
Rejestracja: 30 kwie 2013, 9:12

Post autor: Kopiusz »

Pytanko, w zeszłym roku miałem wymienianą sprężynę, prowadnice i wszystkie uszczelki. Wystrzelałem do tej pory kilka paczek śrutu. Raz smarowałem prowadnicę i sprężynę i raz konserwowałem oksydę. Jak rozumiem robię to za rzadko. Teraz się poprawię, mam jednak pytanie, co ile powinno się wymieniać uszczelnienia i sprężynę?
Awatar użytkownika
Wierzbin
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 3983
Rejestracja: 28 kwie 2006, 12:09
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Wierzbin »

Zmieniasz, gdy prędkość początkowa zaczyna spadać.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 1:00 przez Wierzbin, łącznie zmieniany 1 raz.
Daystate Mk3 FT + LS
Był H55 + Walther 3-9x40AO
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

Nie wiem jaki masz karabinek ale:

- wymiana uszczelki tłoka - spadek prędkości wylotowej śrutu, nierówne strzały, widoczne uszkodzenia uszczelki

- wymiana uszczelki lufy/portu ładowania - spadek prędkości wylotowej śrutu, nierówne strzały, wyklepana uszczelka, widoczne uszkodzenia uszczelki

- wymiana sprężyny - widoczny spadek prędkości wylotowej śrutu, mechaniczne uszkodzenie sprężyny

- konserwacja karabinka wewnątrz - raz na sezon wystarczy

- konserwacja oksydy - po każdym strzelaniu

Pozdrawiam

Tomek
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Kopiusz
Posty: 3
Rejestracja: 30 kwie 2013, 9:12

Post autor: Kopiusz »

No i zrobilem blad z oksyda. Teraz musze wyprowadzic to jakos. Macie jakies sprawdzone sposoby na osiagniecie lepszego wygladu jesli chodzi o oksyde? Niestety pojawil sie rudy osad. Moze by to bejcowac?
Awatar użytkownika
Oko
Posty: 836
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:14
Lokalizacja: Bytom

Post autor: Oko »

Kolego, bejca służy do barwienia drewna. ;) Jeżeli jest to tylko nalot rdzawy po np. kwaśnym deszczu( bez wżerów), to powinno wystarczyć przetarcie czystą szmatką lnianą lub bawełnianą nasączoną np. PKB (olej do czyszczenia broni). Tak długo wycieraj aż zniknie rdzawe zabrudzenie szmatki. Karabinek po każdym strzelaniu należy wytrzeć do sucha i zakonserwować olejem do broni. Niech Cię nie kusi ułatwić sobie sprawę przez użycie papieru ściernego, bo zniszczysz kompletnie oksydę.
Następnym razem jak będziesz zadawał pytanie, to się trochę wysil. Prosisz o podanie sposobu na osiągnięcie ładniejszego wyglądu oksydy, a zapominasz o podaniu przyczyny dlaczego oksyda stała się rdzawa ( majstrowałeś przy poprawianiu oksydy jakimiś środkami chemicznymi itp.). ;)
Jeśli nie wiesz jak się zachować, to zachowuj się
przyzwoicie.
Awatar użytkownika
Revolut
Posty: 1429
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:51
Lokalizacja: Sanok i okolice

Post autor: Revolut »

Ostatnio dorwałem w swoje łapska Ballistol, buteleczka nowa, prawie 20letnia!

Oczywiście wypróbowałem na CP. Zapach piękny, jakby leśny, trzyma się super. Barwa słomkowa/klarowna.

Po prostu bajka.

Szkoda, że już takich nie robią.
Kupa złomu i trochę szczęścia :uzi:
Kopiusz
Posty: 3
Rejestracja: 30 kwie 2013, 9:12

Post autor: Kopiusz »

Oko pisze:Kolego, bejca służy do barwienia drewna. ;) Jeżeli jest to tylko nalot rdzawy po np. kwaśnym deszczu( bez wżerów), to powinno wystarczyć przetarcie czystą szmatką lnianą lub bawełnianą nasączoną np. PKB (olej do czyszczenia broni). Tak długo wycieraj aż zniknie rdzawe zabrudzenie szmatki. Karabinek po każdym strzelaniu należy wytrzeć do sucha i zakonserwować olejem do broni. Niech Cię nie kusi ułatwić sobie sprawę przez użycie papieru ściernego, bo zniszczysz kompletnie oksydę.
Następnym razem jak będziesz zadawał pytanie, to się trochę wysil. Prosisz o podanie sposobu na osiągnięcie ładniejszego wyglądu oksydy, a zapominasz o podaniu przyczyny dlaczego oksyda stała się rdzawa ( majstrowałeś przy poprawianiu oksydy jakimiś środkami chemicznymi itp.). ;)
Dlaczego stała się rdzawa? Przez normalne użytkowanie. Nie strzelałem w deszczu ani nic. Pomyliłem bejcę z oksydą w płynie. Używał ktoś kiedyś?
ODPOWIEDZ