Obrazek

HW90 pomiar energii

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
radecek
-#zasłużony2020
-#zasłużony2020
Posty: 296
Rejestracja: 24 paź 2006, 20:11
Lokalizacja: Poland

HW90 pomiar energii

Post autor: radecek »

Dzisiaj test z pełną gembą :). Pomiar zależności: Energia śrutu w funkcji ciśnienia w gasram. Gasram ładowany pompką Beto. Ciśnienie ustawiane w taki sposób, że wskazówka manometru pozostawała nieruchomo 2-3 sek. na podziałce
Śrut Exact 1.03g 5,5mm. Przy 12 barach system gasram nie pracuje. Po naciśnięciu spustu - słychać pss... i śrut pozostaje w porcie ładowania. HW90 rusza dopiero przy 13 barach. Nowe HW90 pracowało dopiero przy 15barach - widać dobre smarowanie pomogło.
Poniżej wykres na podstawie wyników pomiarów:
Obrazek

Teraz HW90 jest napompowane na ok. 19.5 bara. Energia jest poniżej 17J.
Akas
Posty: 183
Rejestracja: 08 maja 2006, 12:58
Lokalizacja: Wa-wa

Post autor: Akas »

Radku dzięki za wykres , napracowałeś się trochę przy tym.
Analizując wykres można zauważyć dość powolny spadek sprawności sprężyny gazowej.
Na początku uzyskujemy po 2j z 1bar pod koniec około 1j z 1bar.
Przy 27bar uwidacznia się załamanie wzrostu energii. Co najprawdopodobniej oznacza koniec poduszki powietrznej. Szkoda że nie pod pompowałeś jeszcze trochę ,to lepiej byłoby to widać.
Frapującą sprawą w HW90 jest wymaganie od sprężyny dość dużego ciśnienia aby mógł rozpocząć sie proces strzału. To zjawisko może uświadamiać ile energii traci HW90 na tarciu oringów i uszczelki tłoka, oraz na stratach cieplnych sprężonego powietrza.

Radku moje wyniki z pompowania HW90 5,5 mocno się różnią.
Na 13bar mam 16J z exacta- u ciebie 4j
18bar-25,5j- u ciebie 13,5j
20bar-28,5j- u ciebie 17,5j
27bar-29j - u ciebie 26j
na większych ciśnieniach zauważam spadki energii.
Posiadam Shooting Chrony , więc prędkość nie powinna być zakłamana.
Inaczej może być z ciśnieniem, te manometry w pompkach beto mogą strasznie przekłamywać. Jeżeli jeszcze twoje chrono zaniża prędkość , a moja pompka ciśnienie to dochodzi do takich rozbieżności.
Spróbuje dorwać dokładniejszy manometr to sprawdzę wartość przekłamania.
Awatar użytkownika
radecek
-#zasłużony2020
-#zasłużony2020
Posty: 296
Rejestracja: 24 paź 2006, 20:11
Lokalizacja: Poland

Post autor: radecek »

Cześć Andrzej
Czytając twoje wcześniejsze posty, też się zastanawiałem nad tą różnicą. Sprawdzę jeszcze układ pomiarowy i może uda mi się zastosować dokładniejszy manometr w pompce.
Porównanie z HW80.
Obrazek
Akas
Posty: 183
Rejestracja: 08 maja 2006, 12:58
Lokalizacja: Wa-wa

Post autor: Akas »

Widzę ,że wykonujesz kawał dobrej roboty.
Ta tabela to ciekawy materiał do analizy.
Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec jakieś zależności , wygląda to na jakiś mętlik.
Jednak pokazuje jak duży pływ na bilans energetyczny mają zjawiska zachodzące w lufie.
Postaram się kilka spraw wyjaśnić.

Na wylotową energię mają wpływ następujące czynniki:
1.masa paletki
2.kształt kieliszka
3.rodzaj stopu
4.tarcie w lufie
5.opory startu

Na razie przeprowadziłem wstępne testy zależności masy śrutu do energii.
Przeprowadzałem je na TX200 16j , śrut exact
Polegało to na podpiłowywaniu główki śrutu aby zejść z masą jak najniżej.
Uzyskałem następujące masy:
0,55g
0,50g
0,45g
0,40g
Wynik to niemal identyczna energia dla wszystkich w okolicy 15,7j
Zanalizowałem też exact hevay , (o identycznym moim zdaniem kieliszku jak zwykły exact).
wyniki:
0,67g -14,7j
0,57g -15,5j
Można zauważyć ,że moja wiatrówka przestaje lubić ciężkie śruty od 0,55g w górę, zaś jest bardzo tolerancyjna nawet dla bardzo lekkich 0,4g.
Oczywiście dla innych wiatrówek może to wyglądać inaczej ,a szczególnie w HW90 i Theobenie Evo ,ponieważ implikacje może wprowadzać ciężarek dobijający.

Następnym testem była próba sprawdzenia jaki wpływ na energię wylotową ma kształt kieliszka i inny stop (co przekłada się na tarcie)
Do prób wybrałem exact 0,55g ,oraz gamo pro magnum 0,68g
Gamo charakteryzuje sie bardzo długim cienkościennym kieliszkiem.
Aby wyniki były wiarygodne z piłowałem główkę gamo do masy identycznej z exactem.
Należało jeszcze wyeliminować różne opory wejścia w lufę, zrobiłem to poprzez wepchnięcie śrutów na identyczną głębokość 5mm w lufę.
Wynik to różnica 1,2j na niekorzyść gamo.
Inaczej mówiąc gamo powodowało dużo większe tarcie w lufie.

Proszę zauważyć ,że możemy tracić lub zyskiwać na każdym z trzech głównych czynników(tarciu,masie i oporze startu) niemal po 10% energii.

Przykładowo jeżeli na jednym śrucie stracimy:
1. na tarciu 8% (budowa kieliszka i stop)
2. z powodu dużej masy 8%
3. i zbyt dużych oporów startu 10%
To ogólna różnica może sięgać 26% energii miedzy optymalnym śrutem ,a wyjątkowo niekorzystnym.

Oczywiście może ktoś zapytać po co to wszystko?
Dla mnie chodzi po prostu o wiedzę, jak optymalnie tuningować wiatrówki.
Weźmy przykład z tendencją na forum zmniejszania masy tłoka.
Mała masa tłoka może przysuwać optymalne widełki mas śrutów mocno w dół.
Może okazać się ,że przy tak odchudzonym tłoku exact 0,55g będzie nie ekonomiczny ,podobnie jak w TX200 barrcacuda 0,67g.
A energia nie znika i zamiast w śrut pójdzie w odbicie tłoka i zwiększy przeciązenie na sprężynie.
Efektem będzie pękniecie , lub siądzie sobie na tyle ile jest jej wygodnie ,aby dalej nie siadać i przykładowo ustabilizuje się na 12J.
przemek83
Posty: 126
Rejestracja: 28 mar 2007, 10:53
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: przemek83 »

Bardzo fajny test :) daje do myśłenia! Oby więcej takich testów!
Awatar użytkownika
radecek
-#zasłużony2020
-#zasłużony2020
Posty: 296
Rejestracja: 24 paź 2006, 20:11
Lokalizacja: Poland

Post autor: radecek »

Akas pisze:przy 27bar uwidacznia się załamanie wzrostu energii. Co najprawdopodobniej oznacza koniec poduszki powietrznej
Tak to się zgadza, na moim manometrze powyżej 27 barów - przyrosty ciśnienia gasram nie powodują przyrostów energii. Na Exact 1.03g energia się kończy na 27.7J.

[ Dodano: Pon 25 Cze, 2007 09:46 ]
Akas pisze:przy 27bar uwidacznia się załamanie wzrostu energii. Co najprawdopodobniej oznacza koniec poduszki powietrznej
Powtórzenie pomiaru po konserwacji gasramu. Na wykresie widać poprawę sprawności - wzrost energii o ok. 2J. Exact wylatuje już przy wskazaniu manometru 12bar. Brak przyrostu energii już widać powyżej 26bar.
Obrazek
Akas
Posty: 183
Rejestracja: 08 maja 2006, 12:58
Lokalizacja: Wa-wa

Post autor: Akas »

Bardzo ciekawe wyniki.
Po pierwsze widać jak duże starty energetyczne powoduje tarcie na uszczelnieniu gasramu.
Przy bardzo optymistycznym założeniu ,ze tarcie spadło o 50% , wychodzi nam ogólna strata 4j. Jednak przy bardziej prawdopodobnym założeniu ,że zmniejszyło sie 30% to strata wyniosłaby 6j.
Jeśli dorzucimy do tego straty cieplne przy sprężaniu powietrza to już nie ma co się dziwić czemu HW90 tak ciężko się napina.

Druga sprawa to koniec energii na 27,7j (232m/s) dla exacta.
U mnie koniec energii następuje na 29,2j (238m/s) dla exacta.

Radku , może twoje chrono zaniża o 6m/s ?.
Albo moje zawyża?
Awatar użytkownika
radecek
-#zasłużony2020
-#zasłużony2020
Posty: 296
Rejestracja: 24 paź 2006, 20:11
Lokalizacja: Poland

Post autor: radecek »

Akas pisze: Druga sprawa to koniec energii na 27,7j (232m/s) dla exacta.
U mnie koniec energii następuje na 29,2j (238m/s) dla exacta.

Radku , może twoje chrono zaniża o 6m/s ?.
Albo moje zawyża?
Przy 26 bar mam 235 - 237m/s (28,4 - 29 J). Powyżej 26 bar podobnie.
Raz na dieselu zmierzyło 32J.

Twój HW90 osiąga 28-29J na 20bar. Uszczelki: tłoka i lufy są OK! Jedynie straty mogą być w pracy samego gasram-u. Chrono też może powodować błąd, chociaż energia kończy się na 29J.
Akas
Posty: 183
Rejestracja: 08 maja 2006, 12:58
Lokalizacja: Wa-wa

Post autor: Akas »

A to już OK jak osiągasz 29J.
Jak zobaczyłem te 27,7J max to myślałem ,ze chrono przekłamuje w dół.
Teraz wygląda na to ,że to pompki bzdury pokazują.
Gdy mocno przepompowałem to ciężka barracuda 1.37g osiągnęła u mnie 30J, a exact trochę spadł ,na około 28J.
Ciężki śrut trudniej wypchać z lufy co pozwala zachować poduszkę przy większych ciśnieniach.
ODPOWIEDZ