modyfikacja otworu wylotowego cylindra
modyfikacja otworu wylotowego cylindra
W latach 80-tych wpadła mi w ręce mocno sfatygowana wiatrówka IZ 22 ,która według danych producenta miała ok. 130m/s.Poddałem modyfikacji tłok, polerowania cylindra,prowadnice,uszczelka, ale w sumie nie dało to tyle aby mogło być satysfakcjonujące i zrobiłem cos takiego:rozwierciłem otwór wylotowy cylindra na średnicę 7 mm i zrobiłem w otworze gwint M8 drobnozwojowy.W korku zrobiłem otwór 3,8 mm i frezem 45 stopni stozkowym od strony tłoka zrobiłem stożek. Od strony lufy zrobiłem to samo ,ale frezem 35 stopni tak że wyjście do lufy było na ok 4,6 mm.Przewęrzenie 3,8 mm zostało wypolerowane i wygładzone dokładnie jak to jest w dyszy silników rakietowych DeLavala,Ten korek(dysza)został wklejony na klej epoxydowy dwuskładnikowy Distal.W tamtych czasach o chrono to nikt nawet nie słyszał.
Po tej modyfikacji śrut na dystansie 25 m wchodził w tą samą deskę bukową na ok 1,5 mm pod powierzchnię drzewa, a przed modyfikacją ledwo robił w niej wgłębienie na 1 mm.
Dysza DeLavala robi to, że na wylocie prędkość gazu jest kilka krotnie większa jak na wlocie.Pozatym zmniejszyło się kopnięcie spowodowane reakcją sprężyny.
Szkoda, że wtedy nie miałem chrono ,ale goście co strzelali wcześniej z tego iż-a byli zachwyceni różnicą.
Teraz niestety przynajmniej to co miałem w ręku od tamtego czasu ma otwory wylotowe z cylindra pod kątem w kierunku otworu wlotowego lufy co w pewnym stopniu wyklucza taka modyfikację we własnym zakresie.Aby taką modyfikację zrobić ścianka dna cylindra musi mieć conajmniej 10 mm grubości i otwór musi byc równoległy do osi cylindra.
Nie miałem nigdy w ręku" sprężyny" wysokiej klasy, ale podobno producenci stosują to rozwiązanie w sprzęcie z wysokiej półki
Po tej modyfikacji śrut na dystansie 25 m wchodził w tą samą deskę bukową na ok 1,5 mm pod powierzchnię drzewa, a przed modyfikacją ledwo robił w niej wgłębienie na 1 mm.
Dysza DeLavala robi to, że na wylocie prędkość gazu jest kilka krotnie większa jak na wlocie.Pozatym zmniejszyło się kopnięcie spowodowane reakcją sprężyny.
Szkoda, że wtedy nie miałem chrono ,ale goście co strzelali wcześniej z tego iż-a byli zachwyceni różnicą.
Teraz niestety przynajmniej to co miałem w ręku od tamtego czasu ma otwory wylotowe z cylindra pod kątem w kierunku otworu wlotowego lufy co w pewnym stopniu wyklucza taka modyfikację we własnym zakresie.Aby taką modyfikację zrobić ścianka dna cylindra musi mieć conajmniej 10 mm grubości i otwór musi byc równoległy do osi cylindra.
Nie miałem nigdy w ręku" sprężyny" wysokiej klasy, ale podobno producenci stosują to rozwiązanie w sprzęcie z wysokiej półki
Już gdzieś na forum było o dyszach ale jak by kolega MarianB mógł wkleić jakieś rysunki poglądowe z wymiarami jak by to miało wyglądać.
I jeszcze jak technicznie to wykonać ażeby otwór powiększony w cylindrze był w osi otworu oryginalnego.
A poza tym jak przywrócić stan pierwotny w razie niepowodzenia.
I jeszcze jak technicznie to wykonać ażeby otwór powiększony w cylindrze był w osi otworu oryginalnego.
A poza tym jak przywrócić stan pierwotny w razie niepowodzenia.
Z powrotem do stanu pierwotnego nie ma problemu bo otwór oryginalny rozwierca sie do ok 7/8 mm i robi sie wkręcany korek z nowym otworem profilowanym.Ostatnio wszedłem w posiadanie unikalnego na naszym rynku pistoletu PR15 -15-sto strzałowy- poprzednik obecnego PR 45 był mocno sfatygowany i miał mocno wyrobiony podajnik kulek ,a wiec zapadła decyzja dorobienia nowego gniazda, w którym kulka jest podawana do lufy.Oryginalnie powietrze z zaworu było podawane przez otwór 2,8 mm na kulkę zrobiłem przewężenie ze stali jak opisałem powyzej.Prędkość wylotowa kulek wzrosła o ok.35 m/s.W tym akurat pistolecie było na wykonanie przewężenia tylko 4 mm materiału to trochę mało na wykonanie dyszy ale i tak uważam, że wyszło super.Najlepiej jest poeksperymentować na taniej chinskiej wiatrówce .Czytajac forum zauwazyłem ,że duzo poswięca sie sprężynom ,prowadnicom,polerowaniu ,ale to wszystko to tylko ułamek zwiekszenia osiagów w porównaniu z modyfikacją otworu dolotowego.Najidelniejszym byłoby wiatrówka z otworem dolotowym z cylindra ,który byłby współosiowo z przewodem lufy i conajmniej 12 mm grubość dna cylindra aby swobodnie mozna wykonac przewężenie zachowując kąty wejscia i wyjscia co jest kluczowe aby uzyskać max.zwiekszenia prędkości przepływu gazu/powietrza.Dodam że wspomniany PR-15 przed modyfikacją miał ok.105 m/s.Ostatnio zastanawiam sie nad naszym łucznikiem wz.70, ale szkoda mi go ruszać bo mam w stanie idealnym ,a to ostatecznie już zabytek moze kiedyś trafi mi sie jakis destrukt to zrobie mu przeróbke otworu co w przypadku tego pistoletu nie będzie łatwe ,ale uważam ,że mozliwe
Ostatnio obejrzałem i zmierzyłem otwór wylotowy cylindra w swoim H90.
Wygląda to tak:średnica 4,1mm głębokość 10mm fazka na zew.ok.1mm kąt45stopni(chyba)fazka wew.nieznana.
Więc wygląda mi na to że już fabrycznie zrobione jest coś w stylu dyszy.
Myślę że nie będę w generalnie dobrej wiatrówce przeprowadzał tego eksperymentu,ale w jakimś gracie to czemu nie.
W tych zabiegach chodzi o zwiększenie prędkości początkowej,w moimH90 Vo jest wystarczająca i na razie Fac nie bardzo,a myślę o at44.
Co do dysz to widziałem w tv jak w instytucie badawczym wykorzystują takowe do zwiększenia prędkości przepływu powietrza do prędkości 10x1Ma.
Nie tylko dysze ale i membranę z blachy stalowej.
Jeśli znalazł bym wiatrówkę w stanie cienkim to chętnie bym poeksperymentował bo mała strata krótki żal.
Wygląda to tak:średnica 4,1mm głębokość 10mm fazka na zew.ok.1mm kąt45stopni(chyba)fazka wew.nieznana.
Więc wygląda mi na to że już fabrycznie zrobione jest coś w stylu dyszy.
Myślę że nie będę w generalnie dobrej wiatrówce przeprowadzał tego eksperymentu,ale w jakimś gracie to czemu nie.
W tych zabiegach chodzi o zwiększenie prędkości początkowej,w moimH90 Vo jest wystarczająca i na razie Fac nie bardzo,a myślę o at44.
Co do dysz to widziałem w tv jak w instytucie badawczym wykorzystują takowe do zwiększenia prędkości przepływu powietrza do prędkości 10x1Ma.
Nie tylko dysze ale i membranę z blachy stalowej.
Jeśli znalazł bym wiatrówkę w stanie cienkim to chętnie bym poeksperymentował bo mała strata krótki żal.
-
- -#zasłużony2020-21
- Posty: 220
- Rejestracja: 16 kwie 2015, 16:45
- Lokalizacja: Poznań i okolice...
Re: modyfikacja otworu wylotowego cylindra
Odświeżę temat. Zmniejszał ktoś otwór wylotowy z cylindra w Hatsanie 95? Jeśli tak to do jakich rozmiarów i czy w podobny opisany sposób? Jakie efekty. W moim H95 otwór 4mm - po radach pewnego autorytetu forumowego chciałem zmniejszyć do 3,6mm...
Różne takie tam... stare ale z duszą
Re: modyfikacja otworu wylotowego cylindra
Kolego zmniejszałem otwór wylotowy w kilku hatsanach iż 38 i obecnie posiadanej dianie 34, średnicę robiłem na 3.2 do 3.6. Zawsze efekty były zadowalające, ciszej bardziej miękko, energia raz trochę w górę, raz lekko w dół zależało od karabinka. Dodatkowo odchudzanie tłoka i cykl strzału i kopniak super.
Diana 34 Optisan cobra 3-9x42
- kamazek
- szpecjalista od GPK Zasłużony 2021
- Posty: 3167
- Rejestracja: 10 sie 2016, 7:28
- Lokalizacja: Wrocław
Re: modyfikacja otworu wylotowego cylindra
I po co ja wchodziłem w ten temat ?
Będzie mnie to męczyć, aż wreszcie przeprowadzę próby na coperku.
Nie wiem, czy biedaczyna to wytrzyma ?
Na razie spróbuję wcisnąć w otwór cylindra jakąś tulejkę, aby sprawdzić efekty.
Jeżeli będą wymierne, pobawię się z wkręcana tuleją z dyszami, tylko nie wiem jak je zrobić w warunkach domowych, chodzi o stożek o konkretnych kątach.
Będzie mnie to męczyć, aż wreszcie przeprowadzę próby na coperku.
Nie wiem, czy biedaczyna to wytrzyma ?
Na razie spróbuję wcisnąć w otwór cylindra jakąś tulejkę, aby sprawdzić efekty.
Jeżeli będą wymierne, pobawię się z wkręcana tuleją z dyszami, tylko nie wiem jak je zrobić w warunkach domowych, chodzi o stożek o konkretnych kątach.
Re: modyfikacja otworu wylotowego cylindra
No tak szczerze to ja bym nie próbował, bałbym się że nie wytrzyma
Ostatnio zmieniony 17 lut 2017, 8:17 przez maksiu432, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeszcze raz zobaczę reklamy w podpisie to usunę ci konto - Mamut.
Re: modyfikacja otworu wylotowego cylindra
Ostatnio zmniejszałem dziurkę w Prosporcie (za namową Diakona i z ciekawości), bo miało być jak w LGU, prosiak zrobił się bardzo niestabilny (rozrzut ponad 10 m/s) szybko wybiłem "stulejkę" i dałem se spokój z takimi modyfikacjami .
Czas na małe "conieco" .(Już nie mam Hatsana ) Ale mam hulajnogę na prunt, "UZI", strzelbę taką jak Kamazek i spaliłem Roberta J chinkę "Magnum" !
Re: modyfikacja otworu wylotowego cylindra
Qbuś, żeby było jak w LGU, trzeba kupić LGU . Nie da się pójść na skróty
Re: modyfikacja otworu wylotowego cylindra
No przecież Przemek tak zrobił .
Czas na małe "conieco" .(Już nie mam Hatsana ) Ale mam hulajnogę na prunt, "UZI", strzelbę taką jak Kamazek i spaliłem Roberta J chinkę "Magnum" !
- kamazek
- szpecjalista od GPK Zasłużony 2021
- Posty: 3167
- Rejestracja: 10 sie 2016, 7:28
- Lokalizacja: Wrocław
Re: modyfikacja otworu wylotowego cylindra
Zrobił czy powiedział, że zrobił ?Qbuś pisze:No przecież Przemek tak zrobił .
Znasz Przemka, prawdę powie jak się pomyli
Wasze prosiaki i lgu to proste karabinki są, w finezyjnej konstrukcji coperka to zda egzamin
-
- -#zasłużony2020-21
- Posty: 220
- Rejestracja: 16 kwie 2015, 16:45
- Lokalizacja: Poznań i okolice...
Re: modyfikacja otworu wylotowego cylindra
Jakbyś mógł zdradzić techniczne szczegóły tego zabiegu... chodzi mi o H95sylvio pisze:Kolego zmniejszałem otwór wylotowy w kilku hatsanach iż 38 i obecnie posiadanej dianie 34, średnicę robiłem na 3.2 do 3.6. Zawsze efekty były zadowalające, ciszej bardziej miękko, energia raz trochę w górę, raz lekko w dół zależało od karabinka. Dodatkowo odchudzanie tłoka i cykl strzału i kopniak super.
Tzn. wkręciłeś tuleję? jaki gwint? itp.
Różne takie tam... stare ale z duszą
Re: modyfikacja otworu wylotowego cylindra
Sorki że nie odpisałem wcześniej, wbijalem w otwór tulejkę potem delikatne rozwiercenie. Tulejkę wykonywałem z nita zrywanego, ale raz wbiłem aluminiowego pręta i wierciłem otwór.
Diana 34 Optisan cobra 3-9x42
Re: modyfikacja otworu wylotowego cylindra
Podepnę się z pytaniem.Jaką średnicę ma mieć ten otwór w LGU? Bo w moim jest 4 mm. Kupiony z drugiej ręki. Będę wdzięczny za pomoc.