strzał w przysłowiową dziesiątkepafocie pisze:Odpowiem inaczej. Mam dobrego kumpla (jest swietnym mechanikiem - trzeba sie zapisywac i tylko z polecenia) ktory ma dosc pragmatyczne podejscie do np. oleju silnikowego. Gdy do elfa 5w30 dolalem mobile1 10w40 powiedzial: lej cokolwiek, byle zadsze od asfaltu. Najgorszy jest BRAK smarowania. Praktyczne roznice pomiedzy tymi olejami sa tak niskie, ze znacznie wiekszy wplyw moze miec niedostatek badz zuzycie oleju niz sam typ.
Jestem w stanie sie zalozyc, ze gdybys posmarowal: 1.Smarem miedziowym, 2.grafitowym, 3. "hownem" kupowanym na kilogramy, to nawet najwieksi purysci mieliby problem z rejestracja roznicy, a brak smaru wyczulby nawet amator.
Takie moje 0.02pln
Rozbiórka Hatsana na czynniki pierwsze.
AA TX200 HC
Tomashek to najnowszy hatsan 70? Kiedy go zakupiłeś? Planuje swojego rozebrać, ma już rok, więc najwyższa pora 8-) . Co radzicie jeszcze w nim zrobić, poza polerką tłoka, i osłoną pet (prowadnica, sprężyna i uszczelki już czekają na montaż (thx Hogan)).
turek, turek i tylko turek (przynajmniej narazie )
- tomaschek
- -#zasłużony_team
- Posty: 5780
- Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
- Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester
Kupiłem go w październiku zeszłego roku. Śmiało go rozkręcaj, masz wszystko na fotkach. Jak będziesz miał jakiś problem to pisz, napewno pomożemy :-) Jak trzeba będzie to się dorobi fotek, ale myślę, że "instrukcja" jest w miarę czytelna.emanuel pisze:Tomashek to najnowszy hatsan 70? Kiedy go zakupiłeś?
Pozdrawiam
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Nitrex TR2 2-10x42
Jak pojade do domu odrazu się do niego zabieram, tylko w domu neta nie mam (teraz siedze w akademiku), więc wole dmuchać na zimne 8-) . Instrukcja jest oki, a pytałem się o rok zakupu twojego hatsana gdyż słyszałem że wcześniejsze spusty były modułowe (ale też regulowane) i zastanawia mnie jaki ja mam. Ale pewnie taki jak twój. Pozdrotomaschek30 pisze:Kupiłem go w październiku zeszłego roku. Śmiało go rozkręcaj, masz wszystko na fotkach. Jak będziesz miał jakiś problem to pisz, napewno pomożemy :-) Jak trzeba będzie to się dorobi fotek, ale myślę, że "instrukcja" jest w miarę czytelna.emanuel pisze:Tomashek to najnowszy hatsan 70? Kiedy go zakupiłeś?
Pozdrawiam
turek, turek i tylko turek (przynajmniej narazie )
- tomaschek
- -#zasłużony_team
- Posty: 5780
- Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
- Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester
Mam taki sam jak w tym temacie http://hatsan.siecplay.pl/viewtopic.php?t=36 Do tego jeszcze bezpiecznik. Jak widać na tych moich fotkach. Miłej rozbiórki. Zobaczysz, że jak raz spróbujesz to będziesz chciał to robić częściej
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Nitrex TR2 2-10x42
Jeszcze dodam, że nie trzeba odkrecać lufy z kostką za każdym razem, jeśli chcemy wyjąć tłok. Wystarczy zrobić to co jest pokazane na końcu tej stronki:www.sochim.republika.pl....
turek, turek i tylko turek (przynajmniej narazie )
nie wiedziałem gdzie to napisać więc piszę tutaj:)
otóż mam już wspaniału opis rozbioru giwerki krok po kroku, a teraz proponowałbym taki mały esej na temat tuningu, znaczy wszystko jest troszke porozrzucane na forum, a fajnie by było jakby to było w jednym miejscu najlepij podklejone! mysle tutaj np o opisaniu częsci potrzebnych do tuningu, co któe zmiany poprawią!
otóż mam już wspaniału opis rozbioru giwerki krok po kroku, a teraz proponowałbym taki mały esej na temat tuningu, znaczy wszystko jest troszke porozrzucane na forum, a fajnie by było jakby to było w jednym miejscu najlepij podklejone! mysle tutaj np o opisaniu częsci potrzebnych do tuningu, co któe zmiany poprawią!
H70 + Hoganowy zestawik
Witam
Może jako pierwszy.......Napiszę co juz mam zrobione po to, aby max ( wierzcie mi koszty są niewielkie) poprawic kulturę strzalu i pracy.
1) Dorobiona prowadnica ( kapelusz) z ertalitu w tlok + prowadnica tylna z ertalitu
Tutaj pozwoliem sobie na pewna modyfikację.
Po prostu.. Z tylu korpusu, zamiast od razu zrobic prowadnicę z otworem na kolek blokujacy ja w cylindrze, ja zrobiem cos w rodzaju zaslepki z miejscem na mech. bezpiecznika. Kolejność montarzu jest następująca: Tolk+kapelusz podkladki+ spręzyna + prowadnica podkladki+ dopiero częśc blokująca z bezpiecznikiem. Modul spustu jest przykrecony wlasnie do dorobionej częsci. wyglada to b.solidnie i przede wszystkim wszelkie napręzenia i drgania mechanizmów nie sa tak bardzo dokuczliwe. ( podpatrzyem cos takiego w mechanizmach AA)
2) Tlok. Częśc przednia ( Fi) tloka jest delikatnie (0,2 mm) jest niższa od paszczyzny uszczelki + polerka. Tylne srednice tloka zjechalem o 2 mm na stronę, następnie powierciem w każdym z obu konierzy 6 otworów na obwodzie tloka, nagwintowalem je, a następnie wkreciem na klej, kolki teflonowe. Po tym zabiegu tolk na tokarkę, i obrobiem kolki na wymiar pozwalajacy na swobodne ruchy wewnatrz cylindra. W ten oto sposób zrobiem sobie slizgi.
Pozostanie mi obciac lufe, korona + polerka przewodu lufy oraz tlumik. Modul spustu zostawiam tak jak jest. Na razie. Jak uporam sie z osada, dorobie jakiś marny substytut spustu HW.
Pozdrawiam
Marcin
Może jako pierwszy.......Napiszę co juz mam zrobione po to, aby max ( wierzcie mi koszty są niewielkie) poprawic kulturę strzalu i pracy.
1) Dorobiona prowadnica ( kapelusz) z ertalitu w tlok + prowadnica tylna z ertalitu
Tutaj pozwoliem sobie na pewna modyfikację.
Po prostu.. Z tylu korpusu, zamiast od razu zrobic prowadnicę z otworem na kolek blokujacy ja w cylindrze, ja zrobiem cos w rodzaju zaslepki z miejscem na mech. bezpiecznika. Kolejność montarzu jest następująca: Tolk+kapelusz podkladki+ spręzyna + prowadnica podkladki+ dopiero częśc blokująca z bezpiecznikiem. Modul spustu jest przykrecony wlasnie do dorobionej częsci. wyglada to b.solidnie i przede wszystkim wszelkie napręzenia i drgania mechanizmów nie sa tak bardzo dokuczliwe. ( podpatrzyem cos takiego w mechanizmach AA)
2) Tlok. Częśc przednia ( Fi) tloka jest delikatnie (0,2 mm) jest niższa od paszczyzny uszczelki + polerka. Tylne srednice tloka zjechalem o 2 mm na stronę, następnie powierciem w każdym z obu konierzy 6 otworów na obwodzie tloka, nagwintowalem je, a następnie wkreciem na klej, kolki teflonowe. Po tym zabiegu tolk na tokarkę, i obrobiem kolki na wymiar pozwalajacy na swobodne ruchy wewnatrz cylindra. W ten oto sposób zrobiem sobie slizgi.
Pozostanie mi obciac lufe, korona + polerka przewodu lufy oraz tlumik. Modul spustu zostawiam tak jak jest. Na razie. Jak uporam sie z osada, dorobie jakiś marny substytut spustu HW.
Pozdrawiam
Marcin
- tomaschek
- -#zasłużony_team
- Posty: 5780
- Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
- Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester
Kapelusz ertalitowy, jak sama nazwa wskazuje, wykonany jest z ertalitu i zakłada się go na sprężynę po stronie tłoka, ta część sprężyny, która się w nim znajduje. Niestety nie mam w tej chwili zdjęcia tegoż kapelusza ale wygląda ona jak prowadnica, ta metalowa, tylko, że jest duużo krótsza i wynosi w moim przypadku 7mm.
P.S. Witamy na Forum :-)
P.S. Witamy na Forum :-)
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Nitrex TR2 2-10x42
W Hatsanie trzeba zastapić oryginalną pseudoprowadnicę z krótkiego plastikowego kikuta, nową prowadnicą sprężyny. Prowadnica, to długi cylinder dopasowany do średnicy sprężyny (odpowiedni luz), po którym sprężna w czesie strzału się ślizga i nie ma możliwości wypaczania się na boki. Dzięki temu znikają największe dragnia, utrudniające celowanie podczas strzału. Najlepsze efekty zyskuje się dzięki prowadnicy dzielonej.figi_43 pisze:Witam wszystkich, moze mi ktoś powiedzieć co to jest kapelusz ertalitowy, czytam sobie o przeróbkach które musze zrobić (a raczej Hogan musi:)) w moim nowym hatsanie 80 i nie widze żadnego objaśnienia do tego terminu??
ps. napisałem Hoganowi mail'a, myślicie że długo poczekam a odpowiedź??
Jedna część prowadnicy jest na przodzie sprężyny, wewnątrz tłoka, a druga na jej końcu.
Jednak dodając prowadnicę do układu tłoka zwiększamy jego masę. Powoduje to zwiększenie odrzutu i pewien wzrost mocy. Mocy i tak mamy za dużo. A chodzi nam o zwiększenie celności i zmineijszenie odrzutu oraz poprawę kultury pracy karabinka.
Dlatego, przednią prowadnicę wykonuje się w formie bardzo krótkiej prowadniczki, która jedynie utrzymuje w ryzach koniec spręzyny w tłoku i nie zwiększa tak bardzo masy samego tłoka. Prowadniczka ta ma formę kapelusika - kołnierzyk (rondo), z krótkim cylinderkiem (denko). Idąc dalej, możemy zastąpić stal, z jakiej wykonuje się prowadnicę tylną, ertalitem - mlecznobiałym tworzywem sztucznym, spotykanym pod różnymi nazwami handlowymi: Poliamid, ertalon, ertalid, ternamid itd. Tworzywo to jest lekkie, wytrzymałe, elastyczne i ma dobre właściwości ślizgowe. Dzięki temu prowadniczka ta, jednocześnie ełni rolę amortyzatora sprężyny, łożyska ślizgowego i prowadnicy właściwej.
H-55 TG + AGS 4x32; IŻ-38; CPS.
Jeśli rodzice coś ci tłumaczą i nie trafia do głowy, to pamiętaj że potem obcy ludzie wtłoczą ci to przez d... tylko boleć będzie 5 razy mocniej.
Jeśli rodzice coś ci tłumaczą i nie trafia do głowy, to pamiętaj że potem obcy ludzie wtłoczą ci to przez d... tylko boleć będzie 5 razy mocniej.
Witam.
Wczoraj dotarła do mnie przesyłka z kompletem tuningowym od Hogana, więc niezwłocznie przystąpiłem do wymiany. Tutaj oczywiście podziękowania dla Tomaschka za szczegółową instrukcję działania.
Obiekt operacji to ReckRanger3.
Po odjęciu lunetki i drewienka, odkręceniu śrubki bezpiecznika za nic nie mogłem odkręcić śruby mocującej spust. Dopiero użycie niestandartowych narzędzi w postaci m.in. stalowego płaskownika pozwoliło ruszyć śrubę - okazało się że była wkręcona na klej. Dalej już z górki: po wybiciu bolca ukazała się sprężyna oczywiście cięta z metra bez jakichkolwiek obróbek, z lekka sfalowana i krótsza od hoganowej ok. 1,5 cm.
Dzięki info z forum przy zdejmowaniu spustu zastosowałem zamienny, krótki bolec który zapobiegł rozsypaniu się spustu. Następnie wymontowałem tłok, który wyszedł bez najmniejszego oporu, jednakże jego wygląd ze śladami rdzy nie był zbyt budujący. Ponadto jest on trochę inny jak w większych modelach, a jego powierzchnia była wyraźnie poprzecznie prążkowana.
Po przeszlifowaniu tłoka papierem ściernym (240), wymianie uszczelki (nagrzanie jej w gorącej wodzie faktycznie pomaga przy zakładaniu) i dorobieniu zewnętrznej prowadnicy sprężyny z butelki PET
przystąpiłem do składania nie zapominając oczywiście o smarowaniu.
Wszystko szło jak po maśle aż do momentu zakładania sprężyny, jednakże moja słuszna waga i pomoc syna sprawiły, że udało się ją w końcu umieścić na swoim miejscu. Ponieważ wymianę skończyłem późnym wieczorem, efekty pracy sprawdzę dzisiejszego popołudnia.
Raz jeszcze dziękuję wszystkim z których rad i pomysłów mogłem skorzystać. Następnym etapem będzie chyba modernizacja spustu, ale na razie nie odważyłem się go rozbierać. Na koniec jeszcze zdjęcie mojej "turczynki" w pełnej krasie. :-)
Wczoraj dotarła do mnie przesyłka z kompletem tuningowym od Hogana, więc niezwłocznie przystąpiłem do wymiany. Tutaj oczywiście podziękowania dla Tomaschka za szczegółową instrukcję działania.
Obiekt operacji to ReckRanger3.
Po odjęciu lunetki i drewienka, odkręceniu śrubki bezpiecznika za nic nie mogłem odkręcić śruby mocującej spust. Dopiero użycie niestandartowych narzędzi w postaci m.in. stalowego płaskownika pozwoliło ruszyć śrubę - okazało się że była wkręcona na klej. Dalej już z górki: po wybiciu bolca ukazała się sprężyna oczywiście cięta z metra bez jakichkolwiek obróbek, z lekka sfalowana i krótsza od hoganowej ok. 1,5 cm.
Dzięki info z forum przy zdejmowaniu spustu zastosowałem zamienny, krótki bolec który zapobiegł rozsypaniu się spustu. Następnie wymontowałem tłok, który wyszedł bez najmniejszego oporu, jednakże jego wygląd ze śladami rdzy nie był zbyt budujący. Ponadto jest on trochę inny jak w większych modelach, a jego powierzchnia była wyraźnie poprzecznie prążkowana.
Po przeszlifowaniu tłoka papierem ściernym (240), wymianie uszczelki (nagrzanie jej w gorącej wodzie faktycznie pomaga przy zakładaniu) i dorobieniu zewnętrznej prowadnicy sprężyny z butelki PET
przystąpiłem do składania nie zapominając oczywiście o smarowaniu.
Wszystko szło jak po maśle aż do momentu zakładania sprężyny, jednakże moja słuszna waga i pomoc syna sprawiły, że udało się ją w końcu umieścić na swoim miejscu. Ponieważ wymianę skończyłem późnym wieczorem, efekty pracy sprawdzę dzisiejszego popołudnia.
Raz jeszcze dziękuję wszystkim z których rad i pomysłów mogłem skorzystać. Następnym etapem będzie chyba modernizacja spustu, ale na razie nie odważyłem się go rozbierać. Na koniec jeszcze zdjęcie mojej "turczynki" w pełnej krasie. :-)
Theoben Evo + Leapers 3-9x40; ReckRanger3