Obrazek

Obrazek

Obrazek

Rozbiórka Hatsana na czynniki pierwsze.

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
tomaschek
-#Admini
-#Admini
Posty: 5784
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Rozbiórka Hatsana na czynniki pierwsze.

Post autor: tomaschek » 06 maja 2006, 21:18

Postanowiłem napisać ten temat aby pokazać nowym posiadaczom Hatsanów, że nie jest to takie straszne.
Pierwszą rzeczą jaką robimy to odkręcenie dwóch śrub(1) po obu stronach łoża oraz śruby(2).
Obrazek
Obrazek
Po odkręceniu tych śrub oddzielamy łoże od reszty i otrzymujemy coś takiego.
Obrazek
Następnym krokiem jest wykręcenie śrubki(1) trzymającej dzwignię bezpiecznika, odkręcenie śruby(2) trzymającej spust oraz wybicie za pomocą cienkiego pręta oraz młotka bolca(3).
Obrazek
Po wykonaniu tej operacji wyciągamy prowadnicę oraz sprężynę z cylindra. Wszystko wygląda tak. Uwaga !!!! Podczas wybijania bolca sprężyna wraz z prowadnicą może „wystrzelić” z dużą siłą (zależy to od napięcia wstępnego sprężyny). Należy zwrócić na to uwagę podczas wykonywania tej operacji.
Obrazek
Tutaj mamy porównanie oryginalnej prowadnicy(1) z prowadnicą dorabianą(2). Aby założyć prowadnicę dorabianą(metalową) należy przyciąć prowadnicę oryginalną tak jak widać to na zdjęciu.Następnie prowadnicę metalową można przykleić do przyciętej plastikowej ale nie jest to konieczne. Ja przyklejam ponieważ montaż później jest łatwiejszy (poręczniejszy).
Obrazek
A tak wygląda sprężyna oryginalna Hatsanowska(1) i sprężyna z planowanymi końcówkami(2).
Obrazek
Aby wyjąć tłok musimy wymontować spust oraz odkręcić lufę. Spust demontujemy poprzez wybicie bolca(1). Spust rozleci się w drobny mak ale niestety taka jest jego konstrukcja. Na szczęście są zdjęcia spustu na forum i w miarę łatwo będzie go złożyć. Późniejszy montaż spustu na cylindrze nie jest prosty więc trzeba się uzbroić w cierpliwość.
Obrazek
Demontaż lufy polega na odkręceniu dwóch śrub. Najpierw odkręcamy śrubę(1) która pełni rolę blokady przed odkręcaniem śruby głównej(2).Najlepiej jest to robić na lekko złamanej lufie, wtedy śruba główna wyjdzie bez większego oporu.
Obrazek
Wyciągamy tłok (należy pomóc sobie jakimś narzędziem ponieważ może wysuwać się ciężko). Robimy to delikatnie aby nie uszkodzić uszczelki tłoka(1). Sprawdzamy stan uszczelki tłoka, jeśli zajdzie konieczność to ją wymieniamy. A tak wygląda tłok po wyciągnięciu.
Obrazek
Tak wygląda Hatsan rozebrany na czynniki pierwsze.
Obrazek
Przy porcie ładowania sprawdzamy stan uszczelki lufy(1).
Obrazek
Złożenie tego wszystkiego nie powinno sprawiać problemu, namęczymy się trochę ze spustem, do założenia sprężyny potrzebny będzie pomocnik, no chyba że napięcie wstępne będzie mniejsze (np. 1cm) wtedy powinniśmy poradzić sobie sami. Napięcie wstępne możemy regulować sobie poprzez dokładanie „dystansów”(1) z tworzywa na prowadnicę. Ja dodatkowo na dystans zakładam jeszcze podkładkę metalową(2).
Obrazek
Wszystkie części czyścimy i smarujemy. Specyfiki do smarowania są w temacie Smarowanie i konserwacja.
Ostatnio zmieniony 04 lip 2006, 18:19 przez tomaschek, łącznie zmieniany 1 raz.
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42

Awatar użytkownika
stworek5
-#zasłużony
-#zasłużony
Posty: 2111
Rejestracja: 29 kwie 2006, 12:00
Lokalizacja: Goleniów

Post autor: stworek5 » 06 maja 2006, 22:39

kawał dobrej roboty ;-) :!:
HW80K, Diana56TH

Awatar użytkownika
tomaschek
-#Admini
-#Admini
Posty: 5784
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek » 06 maja 2006, 23:20

Dzięki,miło być docenionym :lol:
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42

OLIEN
Posty: 26
Rejestracja: 29 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: OLIEN » 07 maja 2006, 0:02

Fachowa robota.
Nowi nie będą mieli problemu z rozbiórką Hatsana.
Pełne uznanie.
Hatsan 70s + tuning + Tasco Pronghorn 6x40

Awatar użytkownika
Tomek242
Posty: 169
Rejestracja: 29 kwie 2006, 12:30
Lokalizacja: Wrocław

Re: Rozbiórka Hatsana na czynniki pierwsze.

Post autor: Tomek242 » 07 maja 2006, 0:45

Kawał dobrej roboty, brakowało tego.
tomaschek30 pisze:Tutaj mamy porównanie oryginalnej prowadnicy(1) z prowadnicą dorabianą(2). Aby założyć prowadnicę dorabianą(metalową) należy przyciąć prowadnicę oryginalną tak jak widać to na zdjęciu.Następnie prowadnicę metalową można przykleić do przyciętej plastikowej ale nie jest to konieczne. Ja przyklejam ponieważ montaż później jest łatwiejszy (poręczniejszy).
Ja swoją starą prowadnicę obciąłem trochę bardziej sugerując się opisem z tej strony:
http://www.sochim.republika.pl/pliki/in ... dnica.html
Chyba nie robi to większej różnicy?
Hatsan 70S+Szkiełkobazarek 3-9x40

Awatar użytkownika
Dude
Posty: 1248
Rejestracja: 28 kwie 2006, 14:24
Lokalizacja: Gniezno/Poznań
Kontakt:

Post autor: Dude » 07 maja 2006, 0:54

Obrazek
Brawa dla Tomaschka za ten artykuł 8-)

Awatar użytkownika
tomaschek
-#Admini
-#Admini
Posty: 5784
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek » 07 maja 2006, 6:41

Zawstydzacie mnie :oops:
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42

Awatar użytkownika
tomaschek
-#Admini
-#Admini
Posty: 5784
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Re: Rozbiórka Hatsana na czynniki pierwsze.

Post autor: tomaschek » 07 maja 2006, 6:45

tomek242 pisze: Ja swoją starą prowadnicę obciąłem trochę bardziej sugerując się opisem z tej strony:
http://www.sochim.republika.pl/pliki/in ... dnica.html
Chyba nie robi to większej różnicy?
Widziałem tą stronkę jak przycinałem prowadnicę, napisano tam aby uważać żeby nie przesadzić z przycinaniem. Będąc człowiekiem ostrożnym uciąłem z zapasem aby mieć możliwość poprawki. Wyszło idealnie za pierwszym razem więc już tak zostawiłem :-) No i zawsze to kilka milimetrów więcej napięcia wstępnego (miałem krótką sprężynę).
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42

Awatar użytkownika
Alchemik
Posty: 121
Rejestracja: 03 maja 2006, 22:37
Lokalizacja: Busko Zdrój

Post autor: Alchemik » 07 maja 2006, 15:35

Dobra robota.
Dorzucę tu jeszcze taką poradę.
Aby spust się nie rozleciał przy zdejmowaniu, wystarczy wepchnąć w miejsce bolca trzymającego taki sam bolec tylko krótszy, nie dłuższy niż szerokość obudowy spustu.
Można go dorobić z kawałka śruby M5 tylko z gładkiej powieszchni już bez gwintu, lub jakiegoś drutu albo czegokolwiek co tylko tam wejdzie.
Założenie do cylindra póżniej jest o wiele prostsze, bo wpychamy tylko spowrotem oryginalny bolec.
AA TX200 HC

Awatar użytkownika
tomaschek
-#Admini
-#Admini
Posty: 5784
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek » 07 maja 2006, 18:33

Pytanie do wiedzących więcej ;-) Które części tłoka należy wypolerować ???czy te wszystkie zanaczone strzałkami ???
Obrazek
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42

pafocie
Posty: 62
Rejestracja: 04 maja 2006, 14:28
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: pafocie » 07 maja 2006, 18:45

tak. przybajmniej ja tak zroblem, a Hogan poprawil ;)
Jest HW30S
Sprzedam BSA Ultra .177 oraz butle.

Awatar użytkownika
tomaschek
-#Admini
-#Admini
Posty: 5784
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek » 07 maja 2006, 18:47

Co dokładnie poprawił, może ja ominę te błędy ;-)
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42

pafocie
Posty: 62
Rejestracja: 04 maja 2006, 14:28
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: pafocie » 07 maja 2006, 19:03

chyba tylko polerowanie
jak chce ci sie bawic, to mozesz zrobic nasadke z jakiegos "sliskiego" tworzywa. Gdzies na forum o tym czytalem.
Jest HW30S
Sprzedam BSA Ultra .177 oraz butle.

Awatar użytkownika
tomaschek
-#Admini
-#Admini
Posty: 5784
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek » 07 maja 2006, 19:35

Tak się zastanawiam. Czy po wypolerowaniu zapadek, jak to się mówi: na lustro, smarowanie ich smarem miedziowym jest wskazane czy proponujecie jakieś inne mazidło ?
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42

pafocie
Posty: 62
Rejestracja: 04 maja 2006, 14:28
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: pafocie » 07 maja 2006, 19:48

Odpowiem inaczej. Mam dobrego kumpla (jest swietnym mechanikiem - trzeba sie zapisywac i tylko z polecenia) ktory ma dosc pragmatyczne podejscie do np. oleju silnikowego. Gdy do elfa 5w30 dolalem mobile1 10w40 powiedzial: lej cokolwiek, byle zadsze od asfaltu. Najgorszy jest BRAK smarowania. Praktyczne roznice pomiedzy tymi olejami sa tak niskie, ze znacznie wiekszy wplyw moze miec niedostatek badz zuzycie oleju niz sam typ.
Jestem w stanie sie zalozyc, ze gdybys posmarowal: 1.Smarem miedziowym, 2.grafitowym, 3. "hownem" kupowanym na kilogramy, to nawet najwieksi purysci mieliby problem z rejestracja roznicy, a brak smaru wyczulby nawet amator.
Takie moje 0.02pln
Jest HW30S
Sprzedam BSA Ultra .177 oraz butle.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 5 gości