Obrazek

otwór wylotu powietrza

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
stworek5
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 2112
Rejestracja: 29 kwie 2006, 12:00
Lokalizacja: Goleniów

otwór wylotu powietrza

Post autor: stworek5 »

No i następny temat do przedyskutowania. Chodzi o otwór wylotowy powietrza z cylindra. Istnieje jak wiadomo zależność: cieższy tłok-możliwość zastosowania słabszej sprężyny przy zachowaniu mocy karabinka lub tej samej mocnej sprężyny - skutkuje większym kopem i energią śrutu ale skraca się cykl strzału, naturalnie w granicach rozsądku. Lżejszy tłok - niby mniejszy kop ale większe odbicie tłoka na tzw. poduszce powietrznej co skutkuje dłuższym cyklem strzału. Ja mam tą pierwszą opcję przy słabszej sprężynie. Chodzi o to czy odciążając tłok (odchudzając go) można osiągnąć mniejsze odbicie tłoka na poduszce powietrznej poprzez rozwiercenie np. o 0,5mm średnicy otworu wylotowego cylindra? Czy taka operacja wniesie bardziej płynny cykl strzału i jego skrucenie? Pytam bo zastanawia mnie efekt a operacja jest raczej nie odwracalna w myśl zasady: kto pyta-nie błądzi :)
AA TX200 HC
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

no ciekawe, ale coś czuję że aby się coś ciekawego na tem temat dowiedzieć (bez teoretyzowania) to będziemy musieli poczekać aż wpadnie tutaj Akas. No chyba, że ktoś już robił takie eksperymenty.
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Awatar użytkownika
stworek5
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 2112
Rejestracja: 29 kwie 2006, 12:00
Lokalizacja: Goleniów

Post autor: stworek5 »

z tego co się orientuję ktoś pisał o zwężeniu otworu-chyba Wierzbin przy okazji tuningu karabinka, ale ciekawi mnie efekt powiększenia przy lżejszym tłoku:)
AA TX200 HC
Awatar użytkownika
Wierzbin
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 3983
Rejestracja: 28 kwie 2006, 12:09
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Wierzbin »

Owszem, mam zwężony wylot cylindra o ok 1mm. Niestety nie robiłem doświadczeń ze zmianą ciężaru tłoka.
Daystate Mk3 FT + LS
Był H55 + Walther 3-9x40AO
Akas
Posty: 183
Rejestracja: 08 maja 2006, 12:58
Lokalizacja: Wa-wa

Post autor: Akas »

Stworku , moze na początek kilka wyjaśnień, jesli chodzi o cykl strzału przy lekkich i ciężkich tłokach.
Przy lekkim tłoku cykl strzału bedzie szybszy . Lekki tłok dla spreżyny jest łatwiej rozpędzić.
Musisz pamietać ze czas ruchu tłoka (bez odbicia) to okolo 10 milisekund , a czas przelotu śuta przez lufę to 2,5 milisekundy , zaś czas odbicia tłoka to 1 milisekunda.
Fazy te pokrywają sie czesciowo, tak ze calosć trawa okolo 12milisekund przy 300gramowym tłoku.

Jak widać skrócenie cyklu strzału osiągamy głownie pzrez skrócenie czasu ruchu tłoka .
Skrócenie lufy do 30cm moze nam przynieśc jedynie 0,5 milisekundy zysku .

Teraz odpowiem jak to jest z kanałami przelotowymi w hatsanach.
Przeprowadzałem kiedyś pomiary na dosć wysilonym h75.
Okazało sie ze powiekszanie kanału powodowało bardzo mały przyrost energii na śrucie.
Najprawdopodobniej czynnikiem który to powodował byly mniejsze opory przepływu.
Jednak podkreslam że przyrost naprawdę jest mały , tu masz link do moich testów http://bron.iweb.pl/viewtopic.php?p=200 ... %B3#200234.
Narzuca się pytanie , dlaczego producenci wiatrówek nie robia 4-5 milimetrowych otworów, tylko 2,5-3,5mm?
Okazuje się, ze wyraźny odczuwalny zysk energetyczny jest tylo wtedy kiedy przechodzimy z bardzo malych otworów np. z 2mm na 3mm , później efekt jest praktycznie nieodczuwalny.
Ale jest też kwestia bezpieczeństwa , duży otwór przy strzale na pusto lub bardzo lekkim śrutem może spowodować przywalenie tłoka w dno cylindra, poprostu poduszka powietrzna zostanie wypchana do lufy. Jest to bardzo niekorzystne dla sprężyny , uszczelki i optyki. Wydaje mi sie ze mniejsze otwory niewiele oslabiaja moc , a przy okazji sa jakąś barierią bezpieczeństwa dla prawidłowego działania układu napedowego.

Jeszcze odpowiem na pytanie czy szerszy kanał przelotowy powoduje mniejsze odbicie tłoka. Tak.
ODPOWIEDZ