Obrazek

Test sprężyny gazowej Vortex

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
debowy
-#zasłużony
-#zasłużony
Posty: 624
Rejestracja: 20 lip 2008, 12:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Test sprężyny gazowej Vortex

Post autor: debowy »

Gas – strut - zamiennik sprężyny działający na zasadzie podobnej do siłownika pneumatycznego w klapie bagażnika, z tą różnicą, że ciśnienie jest większe, a w siłowniku od klapy znajdują się tuleje „hamujące”, których w gas-strucie nie znajdziemy. Układ taki jest zamknięty szczelnie i stosowany w wiatrówkach jako element wkładany zamiast tradycyjnej sprężyny zamiennie bez jakichkolwiek ingerencji w samą konstrukcję wiatrówki.

Gas – struty w montowane w ostatnio modnych Gamo IGT, Crosmanach Trail Nitro Piston i im podobnych mają olbrzymią wadę – tyle ciśnienia ile „udało się” napompować w fabryce (nie mówiąc o kontroli powtarzalności ciśnienia!), tyle energii miała wiatrówka. A bywało różnie... Od 12J do nawet 22 J! W wiatrówce teoretycznie limitowej i sprzedawanej na Polski rynek...

Sprężyny gazowe w formie gas – strut, produkował też Theoben i to bardzo dobrej jakości, z właściwym ciśnieniem roboczym, do konkretnych modeli wiatrówek. Jednak po zamknięciu firmy Theoben, nie pałałbym chęcią zakupu, bo kupowałbym produkt bez ewentualnego serwisu gwarancyjnego.

Dlatego temat gas-strutów zawsze traktowałem po macoszemu i jako taki „ersatz”. Do teraz.

Gas – strut (tak, nie gas-ram – to zupełnie inna konstrukcja) Hatsana, czyli sprężyna Vortex to „ulepszony gas – strut”. Hatsan zrobił jedną prostą rzecz, na którą nikt wcześniej nie wpadł – dodał możliwość regulacji ciśnienia w układzie sprężyny gazowej.

W sprężynie Vortex mogę ustawić taką energię jaką chcę, nie patrząc na opis teoretyczny sprężyny. W zależności od modelu Hatsana, od uszczelki, czy nawet powtarzalności elementów kilku różnych wiatrówek, mogę ustawić je na tą samą energię, modyfikując ciśnienie przy pomocy szybkozłączki do ładowania AT44/FX Typhoon, oczywiście używając do tego celu zestawu z precyzyjnym manometrem.
Obrazek Obrazek
Niestety popularna w HW90 pompka do amortyzatorów rowerowych nie sprawdzi się, bo ciśnienie w zależności od wiatrówki (czyt. od egzemplarza), potrzebne, aby uzyskać blisko 17J to 85-100 Barów. Sprężynę Vortex trzeba wyjmować za każdym razem z karabinka, żeby modyfikować energię. Bez ściągacza do sprężyn nie obejdzie się, bo nawet w dwie osoby nie udało nam się złożyć go „ręcznie”. Samego napięcia wstępnego jest jednak około 1-2 centymetrów, więc nie musimy obawiać się, że przy wyjmowaniu wybije nam dziurę w ścianie.
Obrazek

Układ montuje się razem z dedykowanym korkiem. (trza kliknąć zdjęcie)
Obrazek

Producent informuje o maksymalnym ciśnieniu jakie może znaleźć się w układzie (150 bar), ostrzegając o możliwości eksplozji i ryzyku poważnych uszkodzeń ciała.
Obrazek

Vortex wchodzi ponad 4 cm do środka tłoka. Średnica tłoka w tym przypadku to 20,07 mm, a sprężyny Vortex to 19,56 mm. Po złożeniu całość układu sprężyna-tłok powinna być wyosiowana w cylindrze.
Testowo zamontowaliśmy sprężynę Vortex Type-1 do Hatsana 55. Jako, że test odbywał się u nas, uznaliśmy, że najlepiej wykonać go na tuningowanym dokładnie tak samo jak zwykle karabinku. Więc w szranki stanęły dwa karabiny: Hatsan 55 Ultra oraz Hatsan 55 Ultra z zamontowanym Vortexem Type-1.

Test stabilności strzałów wyszedł podobnie. Podkreślam jednak, że karabiny zostały przestrzelane przez chrono od razu po złożeniu, oraz strzelano śrutem RWS SuperField. Oba karabinki na JSB Exact nają energię około 15,1 J, czyli 235 m/s.
Obrazek
W międzyczasie jeszcze podczas testów mieliśmy pierwsze zamówienie i montowaliśmy Vortex w Hatsanie 95 w kalibrze 5,5 mm. Różnica prędkości między maksymalną, a minimalną w serii wynosiła zaledwie 2,3 m/s prosto po złożeniu. Ale nie od dziś na forach można przeczytać, że kaliber 5,5 lepiej wykorzystuje energię sprężyny. Może się okazać, że Vortex w FACu będzie działał jeszcze lepiej, ale takie modyfikacje należy robić u rusznikarza.


Wracamy jednak do 4,5 mm czyli naszego kalibru.

Przy okazji niedzielnego strzelania na strzelnicy Bemowo, pokazaliśmy strzelcom oba modele celem porównania. Większość z nich była mile zaskoczona kulturą pracy układu, a także jak to określili „miękkim, szybkim strzałem”.
Obrazek Obrazek
Poniżej kilka opinii z tego strzelania:
wroobeell pisze:Pogoda jak to pogoda raz lepsza raz gorsza ale niedzielne strzelanko zawsze udane a no i HATSAN z VORTEXEM dużo lepszy od sprężyny chłopaki gratki
Gajowy pisze:Bardzo zdziwił mnie doskonale strzelający Karzbinek Hatsan ze zwyczajną sprężyną po Waszych usprawnieniach. Krótkie, ciche ale harakterystyczne dla Hatsanów kopnięcie bez drgań i brzęczenia sprężyny łatwe do opanowania nawet dla mniej wytrawnego strzelca ( tak mi się wydaje). VORTEX zainstalowany w takim samym karabinku spowodował według mnie wyciszenie pracy systemu i dalsze zmniejszenie lub....określiłbym zmiękczenie odrzytu.
Jęli chodzi o komfort strzelania to jednak + dla VORTEXA.
Real pisze:Panowie dane nam było testować dzisiaj na Bemowie obydwa Hatsany 55 - tuningowany by Cekaus i z vortex'em. Według zapewnień Maćka obydwa ustawione na coś w okolicach 15,5 J. Dla mnie osobiście był to pierwszy kontakt z tym modelem i tak ustawionymi karabinkami.

Wrażenia z Vortexa ( bo sztuczki i efekty Cekausowskie na zwykłej sprężynie są powszechnie znane i lubiane - powiem krótko - sprężyna tak ustawiona jest absolutnie warta swoich pieniędzy ( zaznaczam, że nie jestem powiązany z Cekausem, firmą Sharg i nie czerpię żadnych korzyści materialnych z tego co piszę). Różnica jest odczuwalna od pierwszego strzału - bardzo krótki, przyjemny cykl strzału i znikomy odrzut. Sam strzał cichy - nic nie brzęczy, nie wierzga, nie puka - jestem naprawdę mocno zaskoczony in plus.
Już poza konkursem najbardziej wkurzającym elementem w tym modelu jest siła jakiej trzeba użyć do złamania lufy
Polecam niezdecydowanym.
Cortez pisze:Też sobie dzisiaj strzeliłem na Bemowie - ale tylko z Vortexa (bo wrażenia ze zwykłej sprężyny są mi znane) i powiem, że całkiem sympatyczny cykl strzału. Kop jakby delikatniejszy. Ze złamaniem lufy nie miałem problemów jak Real... - po prostu zrobiłem to zdecydowanie i tyle....

Odbył się też test zachowania sprężyny Vortex w niskich temperaturach, ponieważ jak wiadomo rozszerzalność cieplna gazów jest nie do oszukania. Karabinki zostały pozostawione na noc na mrozie, a rano została zmierzona prędkość początkowa. Przy -11 stopniach Celsjusza (dane według serwisu pogodowego) zanotowano:

Hatsan 55 Ultra Vortex:

215,3 - 216,6 m/s (max 222,2 m/s przy +20 stopniach) = mniej o 6,9 m/s

Hatsan 55 Ultra:
219,4 - 221,1 m/s (max 222,5 m/s przy +20 stopniach) = mniej o 1,4 m/s lub bez różnicy.
Oba pomiary tak jak wcześniej na RWS SuperField. Na Exact 4,50 miały odpowiednio ~230 m/s (5 m/s mniej) i ~238 m/s (3 m/s więcej).


Zrobiliśmy też testy na skupienie wspomagając się lunetą celowniczą Delta Optical Titanium 4-16x42AO na montażu TO4C SportsMatcha.
Obrazek
Czyli 14,85 mm i 15,65 mm. Nie licząc tego 0,8 mm, jak dla mnie remis. Co oznacza, że w obu przypadkach H55Ultra i H55UltraVortex zostały osiągnięte maksymalne możliwości karabinka Hatsan 55.


Czy warto założyć sobie w Hasanie sprężynę Vortex? Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami. Mi na pewno się podoba. Gdybym miał Hatsana i nie wiedział co w nim jeszcze zmienić, pewnie zdecydowałbym się na taki krok (pomijając oczywiście moje zboczenie do sprężyn gazowych) :hihi:
wachu
Posty: 146
Rejestracja: 12 lut 2011, 13:21
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: wachu »

Dobra robota !
Czy jest możliwość zainstalowania vortexu w starszych modelach hatsana ? Tak dokładniej chodzi mi o H80 IIgen, jeśli tak to ile kosztuje taka usługa?
Czy raz ustawiony/napompowany vortex wymaga za jakiś czas dopompowania?
Awatar użytkownika
no_taki
Posty: 85
Rejestracja: 04 sty 2013, 17:21
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: no_taki »

Znakomite opracowanie. Dzięki :-)
Wszystkie moje watpliwości zostały wyjasnione .
Ech, zeby nie ta cena, konieczność posiadania pompki PCP( kolejne ... set zł ) i koniecznośc demontażu karabinka.. do tego przy uzyciu ściagacza. Byłby ideał ;-)
Ale.. skoro (poza moja zona) kobiet idealnych nie ma , więc czemu niby vortex miałby być idealny ? ;-)
hatsan 200 Alchemik inside - PP 3-9x42 AO
Awatar użytkownika
Zack
Posty: 2849
Rejestracja: 04 wrz 2010, 12:15
Lokalizacja: Tarnów / Northampton

Post autor: Zack »

no_taki pisze:kobiet idealnych nie ma
Popatrz na żonę Daniela :) - Anię
Jak to nie ma ;)
Life is brutal, and full of zasadzkas
and sometimes kopas w dupas
Awatar użytkownika
no_taki
Posty: 85
Rejestracja: 04 sty 2013, 17:21
Lokalizacja: Krynica-Zdrój

Post autor: no_taki »

no doooobra...
sa dwie :lol:
hatsan 200 Alchemik inside - PP 3-9x42 AO
Awatar użytkownika
debowy
-#zasłużony
-#zasłużony
Posty: 624
Rejestracja: 20 lip 2008, 12:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: debowy »

wachu pisze:Dobra robota !
Czy jest możliwość zainstalowania vortexu w starszych modelach hatsana ? Tak dokładniej chodzi mi o H80 IIgen, jeśli tak to ile kosztuje taka usługa?
Czy raz ustawiony/napompowany vortex wymaga za jakiś czas dopompowania?
Vortex 3 jest do tego, ale niestety bez odpowietrznika. Słyszałem jednak że i w tym modelu ma być możliwość regulacji. Bo póki co dodać można, ale ująć raczej nie..

[ Dodano: Czw 21 Lut, 2013 15:48 ]
Brakujące 12 strzałów z Hatsana 95 Ultra Vortex 5,5 mm na JSB Jumbo Match:

208,9
209,2
209,5
207,9
208,2
208,4
209,8
209,5
207,7
209,2
209,8
209,3

:king:
Awatar użytkownika
norman_69
Posty: 118
Rejestracja: 07 kwie 2009, 17:35
Lokalizacja: okolice K-Kożla

Post autor: norman_69 »

:D... a mnie cieszy to, iż spring w 55 nie jest wiele gorszy od ,,gasa'.Mistrz Przemek zrobił dobrą robotę :) Co prawda nie strzelam w papier,ale wyniki są coraz lepsze :) Mały ,,bic'' ze 40m rozsypuje się w drobny mak :) Ale może być iż nowe Hatsany będą dobrą alternatywą dla ,,markowych'' gas ramów,w końcu to chyba obecnie najbardziej kreatywny producent wiatrówek na świecie.
IŻ 61 POINT PRECISION 3/9X40 AO
Hatsan 55 QT,,ULTRA'' W ROZSYPCE- PROJEKT SWD DRAGUNOW :hm:
IZ 53 M
gibonds
Posty: 3
Rejestracja: 04 cze 2011, 11:49
Lokalizacja: Pilica

Post autor: gibonds »

Witam
Często przeglądam forum ale nigdzie nie znalazłem informacji jak upuścić powietrze z vortexa, czy któryś z kolegów mógłby podpowiedzieć jak to zrobić i do czego jest śrubka na końcu sprężyny.
Terni
Posty: 31
Rejestracja: 22 mar 2013, 0:40

Post autor: Terni »

Właśnie ta śrubka jest do spuszczania powietrza.

[ Dodano: Pon 30 Gru, 2013 23:49 ]
Ja swojemu vortexowi poprzeczkę postawiłem znacznie wyżej. Zadowalają mnie prędkości dopiero powyżej 300 m/s i osiągam to bez problemu. Ale vortexa nabiłem do 150 bar, czyli na dopuszczalnego maksa. Vortex i wg mojej opinii wart jest swojej ceny.
Awatar użytkownika
sharg_pl
Posty: 75
Rejestracja: 13 lis 2012, 16:13
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: sharg_pl »

Mamy dla Was niespodzianką, obniżyliśmy ceny na sprężyny Vortex! W razie pytań proszę pisać na handel@sharg.pl Zapraszamy na naszą stronę http://www.sharg.pl/produkty,2?search=S ... +-+GP+TYPE

:)
Nie sprzedajemy na forum - o towar pytaj w Twoim lokalnym sklepie
ODPOWIEDZ