Obrazek

Smarowanie i konserwacja

Powtarzające się pytania dotyczące wszystkich działów technicznych.
Automatyczne czyszczenie po 14 dniach.
Awatar użytkownika
martiusx
-#LOK_KST
-#LOK_KST
Posty: 903
Rejestracja: 03 sie 2008, 18:02
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: martiusx »

Z punktu widzenia wiatrówek nie ma żadnej istotnej przewagi.
Za molibdenem przemawia jak myślę cena.
Za wolframem - większa wytrzymałość na temperaturę.
MoS2 traci właściwości smarne już przy ok 370 C, a WS2 - nawet ponad 600.
Przy tym wysokie temperatury wywołują utlenianie się MoS2 do postaci zakłócających smarność trójtlenku molibdenu i dwutlenku siarki.
A pojawianie się w podwyższonej temperaturze WS2 trójtlenku wolframu nie wpływa znacząco na smarność.

MoS2 jest po prostu najlepszy w relacji cena/efekt.
Są przecież inne związki o świetnych właściwościach smarnych - jodek kadmu, fluorek wapnia, azotek boru.
Ale molibden jednak rządzi. Dużo zalet, mało wad.

A skoro temat się odgrzał po takiej przerwie, to wytłumaczę się przy okazji z żartu o rozpuszczaniu molibdenu.
Bo to żart był, z tym pytaniem o rozpuszczalnik.
Bo do rozpuszczania MoS2 używa się głównie wody królewskiej, albo gorącego stężonego kwasu siarkowego.
Bardzo bym chciał zobaczyć wiatrówkę po takim czyszczeniu :bobas: .

Jak by ktoś nie wiedział co to woda królewska - to taka mieszanka stężonego kwasu solnego i azotowego, która na przykład rozpuszcza złoto, czy platynę. Jubilerzy stosują do próbkowania złota. No ale takiego wolframu nie ruszy.
Awatar użytkownika
nescafe
Posty: 8
Rejestracja: 21 lip 2016, 8:05

Post autor: nescafe »

Dzieki za szybka odpowiedz. Wiec dokopywac sie wynalazkow nie bede :bobas:
Wiem ze to temat oklepany ale przejzalem wszystkie 44 strony i sporo innych stron na innych forach. Niesamowita rzadkosc gdzie ktos poda konkretna nazwe firmy czy smaru.

Jak kupowac to raz a dobrze. I chyba firma firmie nie rowna i tego Mos2 rozne smary maja w roznych ilosciach?
Czy ktos moze polecic konkretna firme/model smaru ktory ma "wiecej molibdenu" niz inne (chyba wiecej mos2 to lepiej w tym przypadku)?

Jak do tej pory znalazlem: smar przegubowy / molibdenowy przez CX-80 i Molykote.

----------------------- update ----------------------

Napisalem do Molykote (Dow Corning High Performance Silicone Products) i jakis inzynier polecil pare produktow z czego Molykote BR 2 Plus wydaje sie byc najlepszym woborem jesli chodzi o ta firme i te zastosowanie. Reszta z listy jest 2x albo 3x drozsza. Co zaczyna chyba sie mijac z celem.

Pozdrawiam i udanego smarowania :bobas:
Ostatnio zmieniony 22 sie 2016, 15:33 przez nescafe, łącznie zmieniany 1 raz.
janusz22551

Post autor: janusz22551 »

Szukasz dobrego smaru do swojego karabinka, to poczytaj tu: http://www.e-tawerna.pl/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Gienek9696
Posty: 12
Rejestracja: 20 lis 2015, 23:01
Lokalizacja: Gorlice

Post autor: Gienek9696 »

witam potrzebuje pomocy :D rozebrałem swoje hw 90 i takie pytanie jakie części smarować olejem 20w50 półsyntetyk w sensie które części , i smarem molibdenowym. czym wymyć środek tłoka ponieważ w środku jest jakiś smar.. a chciałbym porządnie zrobić smarowanie :) cylinder też smaruje sie? uszczelkę? mógłby mi ktoś wytłumaczyć co i jak? ;D
janusz22551

Post autor: janusz22551 »

Poczytaj to . Napisano na ten temat chyba wszystko. Troszeczkę poszukać ;)
lukasz bp
Posty: 11
Rejestracja: 08 sty 2017, 19:36
Lokalizacja: Biała Podlaska

Re: Smarowanie i konserwacja

Post autor: lukasz bp »

Witam mam zamiar wymienić oryginalna uszczelke i sprężyne, na spręzyne vortex fac i uszczelke zepto. Pytanie mam odnośnie uszczelki a dokładnie smarowania, wyczytałem że można smarować olejem silikonowym lub smarem molibdenowym. Szukałem czegoś na temat uszczelki zepto, ale nie znalazłem czym najlepiej ja posmarować.
janusz22551

Re: Smarowanie i konserwacja

Post autor: janusz22551 »

lukasz bp pisze: na spręzyne vortex fac
Nie chcę być upierdliwy, ale..... Wiesz chyba z czym to się wiąże?
lukasz bp
Posty: 11
Rejestracja: 08 sty 2017, 19:36
Lokalizacja: Biała Podlaska

Re: Smarowanie i konserwacja

Post autor: lukasz bp »

Jestem nowy dopiero co kupiłem moją pierwszą wiatrówkę, napisałem że zamontuje vortexa FAC taką zamówiłem i w opisie było że jest powyżej 17 J. Może niepotrzebnie napisałem FAC bo można pomyśleć ze będę kombinował z dobijaniem ciśnienia, po zamontowaniu postaram sprawdzić wiatrówkę na chrono. A wracając do pytania odnośnie smarowania tej uszczelki zepto to co by było najlepsze.
janusz22551

Re: Smarowanie i konserwacja

Post autor: janusz22551 »

Smar silikonowy ale smarujesz dosłownie odrobinką zewnętrzną stronę wargi. Kropelka na paluszek ;) . Jeśli dasz więcej, to będzie dizlować.
lukasz bp
Posty: 11
Rejestracja: 08 sty 2017, 19:36
Lokalizacja: Biała Podlaska

Re: Smarowanie i konserwacja

Post autor: lukasz bp »

ok dziękuje za odpowiedz
lukasz bp
Posty: 11
Rejestracja: 08 sty 2017, 19:36
Lokalizacja: Biała Podlaska

Re: Smarowanie i konserwacja

Post autor: lukasz bp »

Mam kolejne pytanie czy można czymś zastąpić oliwkę PKB, chodzi mi żeby było łatwo dostępne ?.
Awatar użytkownika
Qbuś
-#zasłużony2020-21s
-#zasłużony2020-21s
Posty: 6430
Rejestracja: 28 paź 2007, 15:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: Smarowanie i konserwacja

Post autor: Qbuś »

lukasz bp pisze:czy można czymś zastąpić oliwkę PKB
Każdym "specyfikiem" przeznaczonym do czyszczenia broni, np. BALLISTOL Olej do broni, OLEJ DO CZYSZCZENIA I KONSERWACJI BRONI BRUNOX, Walther Pro gun care, itp... ale musi to być produkt przeznaczony do czyszczenia i konserwacji broni. :D
Czas na małe "conieco" :D .(Już nie mam Hatsana :( ) Ale mam hulajnogę na prunt, "UZI", strzelbę taką jak Kamazek i spaliłem Roberta J chinkę "Magnum" Obrazek ! ⚡ 🇺🇦
wachu
Posty: 146
Rejestracja: 12 lut 2011, 13:21
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Smarowanie i konserwacja

Post autor: wachu »

Hej,
jeśli po wyczyszczeniu wszystkiego benzyną nasmaruje tłok molibdenem a uszczelek olejem silikonowym to czy wnętrze cylindra pozostawić wyczyszczone i suche czy też coś smarować (olej sprężarkowy)?
Awatar użytkownika
Qbuś
-#zasłużony2020-21s
-#zasłużony2020-21s
Posty: 6430
Rejestracja: 28 paź 2007, 15:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: Smarowanie i konserwacja

Post autor: Qbuś »

Czas na małe "conieco" :D .(Już nie mam Hatsana :( ) Ale mam hulajnogę na prunt, "UZI", strzelbę taką jak Kamazek i spaliłem Roberta J chinkę "Magnum" Obrazek ! ⚡ 🇺🇦
kormoran
Posty: 50
Rejestracja: 21 sty 2018, 11:48

Re: Smarowanie i konserwacja

Post autor: kormoran »

Hej robie tuning i rozbiore Harnasia ta benzyna wymyc wszystkie czesci razem z komora sprezania i tłokiem?
ODPOWIEDZ