Obrazek

Renowacja drewienka od TX200 Mk3

Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Renowacja drewienka od TX200 Mk3

Post autor: tomaschek »

W końcu zabrałem sie za coś co od dawna odkładałem.

Drewno w moim karabinku było już solidnie porysowane, w kilku miejscach obtłuczone.

Renowację zacząłem od usunięcia lakieru.
Usuwałem za pomocą żelu do usuwania powłok lakierniczych.

Wiesza sie drewno, smaruje grubo tym specyfikiem, czeka około 30 minut i można zdejmować lakier, który pięknie się złuszczył.

Operację musiałem powtórzyć 3 razy gdyż nie we wszystkich miejscach lakier puścił :zdziwko:
Żel nie wchodzi w reakcję z drewnem, drewno nie nasiąka tym specyfikiem.

Po usunięciu lakieru przychodzi czas na papier ścierny.
Zaczynałem od 150 a kończyłem na 1200.

Po szlifowaniu wyczyściłem drewno z kurzu i wymyłem wilgotną szmatką.

Teraz drewno schnie a ja lecę na zabiegi ;D
Jak wrócę będzie bejcowanie.

<a href="https://picasaweb.google.com/lh/photo/l ... site"><img src="https://lh6.googleusercontent.com/-r-4X ... C_3055.JPG" height="425" width="640" /></a>
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Awatar użytkownika
Mlodyferel
Posty: 1050
Rejestracja: 11 cze 2009, 18:41
Lokalizacja: Jasło/Zarzecze
Kontakt:

Post autor: Mlodyferel »

No i cacy....
jak nazywa się ten żel do usuwania lakieru ??

No i powiedz oczywiście co będziesz działał dalej :]
B,C,C+E,KW....
Zamienił stryjek ... Karabin na kółko :hm:
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

Preparat nazywa się SCANSOL

Generalnie trzeba szukać preparatów do usuwania powłok lakierniczych.

Na drewienko pójdzie bejca spirytusowa.
Ja lubię ciemne kolory więc będzie mieszanka:

- pierwsze bejcowanie: ciemny dąb z kropelką starego machoniu ;D
- drugie bejcowanie: jasny orzech

Kilka słów wyjaśnienia.

Po pierwszym bejcowaniu (nie żałuję bejcy, maluję kilka razy nie czekając aż wyschnie) najpierw wieszam drewienko z dala od grzejnika.
Kiedy powierzchnia zmatowieje (wyschnie) przybliżam do grzejnika aby przyśpieszyć schnięcie.
Nie polecam mokrej osady zaraz po bejcowaniu stawiać przy grzejniku.
Kiedy drewno dobrze wyschnie biorę szmatkę bawełnianą lub lnianą (lepsza) i trę całą powierzchnię osady.
Szmatka powinna się zabarwić a powierzchnia drewna lekko się rozjaśni.

Drugie bejcowanie - to bardziej złamanie koloru pierwszego bejcowania.
Suszenie - postępuję tak jak po pierwszym bejcowaniu.

Po bejcowaniu i wyschnięciu osady wstają włókna w drewna.
Jeżeli chcesz mieć efekt końcowy w postaci "błysk" to należy te włókna zjechać bardzo drobnym papierem.
Ja pomijam ten krok, wolę satynowe wykończenie chociaż wymaga dużo więcej pracy.
Ale o tym później. Teraz pozostawiam włókna które wstały.

Przed nakładaniem oleju przecieram całą osadę jeszcze raz szmatką.

Olej nakładam pędzelkiem i najlepiej jest wetrzeć go w drewno szmatką lub palcem.
Nakładanie oleju przerywamy w momencie gdy drewno już nie chłonie go.
Nadmiar wycieramy, jeśli tego nie zrobimy to na powierzchni po wyschnięciu pozostaną nieprzyjemne w usuwaniu gluty.

Tak zaolejowane drewno wieszamy/stawiamy w ciepłym i suchym miejscu a latem w miejscu przewiewnym.

Drugą warstwę można nakładać na drugi dzień.

Następną za około 3 dni, następną za około tydzień, w zależności od tego jak szybko schnie olej.
Generalnie po każdej warstwie schnięcie nam się wydłuża.
Używam zwykłego pokostu lnianego.

Tak samo robiłem osadę Adika i Mirka_C

Chwilowo tyle. :)
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

Ach, jeszcze tajemnica wykończenia satyn.

Po każdym nałożeniu warstwy oleju oraz przed nałożeniem kolejnej warstwy poleruję powierzchnię drewna lnianą szmatką. Około 15 minut. W miarę możliwości robię to codziennie niezależnie od tego czy jest pora na olej :)

Ot cała tajemnica :)
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Awatar użytkownika
Mlodyferel
Posty: 1050
Rejestracja: 11 cze 2009, 18:41
Lokalizacja: Jasło/Zarzecze
Kontakt:

Post autor: Mlodyferel »

Fajnie... jeszcze jakieś zdjęcia zapodaj z roboty .. o ile masz...
aha... co z moletowaniem ??czym czyściłem ?? jakaś szczota ryżowa, albo twarda szczoteczka do zębów ??
B,C,C+E,KW....
Zamienił stryjek ... Karabin na kółko :hm:
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

Ryflowanie normalnie było pokryte żelem.
Potem zeskrobywałem delikatnie nożem po powierzchni.
Z papierem uważałem żeby nie zniszczyć rybiej łuski :)
Na koniec szczoteczka do zębów z twardym włosiem żeby wydłubać gluty pozostałe po żelu.
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
Awatar użytkownika
Cortez
-#e-hft1
-#e-hft1
Posty: 2534
Rejestracja: 11 lut 2008, 11:23
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Cortez »

Tomek - postąpię ze swoim orzechem w ten sam sposób. Ale jak nie wyjdzie..... :bije:
Daystate Merlyn S + Nitrex 3-9x42/SS 10x42
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

Piotrek, bój sie Boga, orzecha chcesz bejcować :?: :zdziwko:
Ani mi sie waż :!:
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
rifleman

Post autor: rifleman »

Po pierwszym bejcowaniu możesz wszytko delikatnie wełną stalową przejechać, taką 000. ;)
Po co dajesz pokost lniany? :hm:
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

Pokost lniany to olej lniany z sykatywami (przyśpieszają schnięcie).
Olej zamiast lakieru ;)
Olej dokładniej wydobywa piękno drewna :!:
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
rifleman

Post autor: rifleman »

Wiem, ale jest dużo lepszych olejów, o Old London nie wspominając. ;)
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

No, pokost zmieszany z rozpuszczalnikiem, rozlany w buteleczki i wywindowana cena ;)
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
rifleman

Post autor: rifleman »

Jak zwał tak zwał, oleju tungowego ostatnio próbowałem, podobno bardziej odporne cholerstwo.
Za krótko jednak użytkuję żeby coś powiedzieć.
Awatar użytkownika
tomaschek
-#zasłużony_team
-#zasłużony_team
Posty: 5780
Rejestracja: 28 kwie 2006, 10:14
Lokalizacja: Tarnobrzeg/Leicester

Post autor: tomaschek »

Na olej można dać wosk carnabua czy jakoś tak, dużo twardszy od pszczelego.
Daystate Mk3 FT
Nitrex TR2 2-10x42
rifleman

Post autor: rifleman »

Można, ale IMO lepiej sam olej wygląda. ;)
ODPOWIEDZ