Hatsan apachi - problemik.
Hatsan apachi - problemik.
Witam, mam już od dosyć dawna hatsana apachi. Niedawno poprawiałem fabrykę. Mycie elementów, polerka , smarowanie oraz wymiana sprężyny na tą z super wiatrówki, z grzybkiem oraz tuningowa prowadnica. Problem w tym że po wyciągnięciu uszczelki tłoka (orginalnej) była ona trochę podcięta, zdrapana . Postanowiłem ją wymyć i włożyć. Karabinek strzelał ok. Zauważyłem duży wzrost energii, ale po ok 1 paczce śrutu, jakby energia lekko spadła niż poprzednio oraz testując heh ( może to mało profesjonalne) na blaszce przebijalnosc, 2 śruty przebijają blachę na wylot, a 3 -4 robi lekkie wgniecenie. Czy uszkodzona uszczelka tłoka może mieć wpływ?
Edit : uszczelka lufy nie dawno wymieniana, trzyma się że ciśnienie.
Edit : uszczelka lufy nie dawno wymieniana, trzyma się że ciśnienie.
- kamazek
- szpecjalista od GPK Zasłużony 2021
- Posty: 3174
- Rejestracja: 10 sie 2016, 7:28
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Hatsan apachi - problemik.
Pierwsza, najwazniejsza sprawa.
Przy wszelkich pracach nad wiatrówką MUSISZ mieć dostęp do chrono !
Drugie, jakim śrutem strzelasz ?
Wiarygodne wyniki prędkości/energii może dać tylko dobry, powtarzalnie wykonany śrut.
Wszelkie skoki energii, w Twoim przypadku wgnieceń na blaszce , mogą być spowodowane wadą sprzętu lub ujowym śrutem.
Trzecie, każda nowa sprężyna musi się ułożyć, trwa to powiedzmy paczkę śrutu i często się zdaża, że troszkę traci z energii.
Czwarte, nawet lekkie uszkodzenie powierzchni pracującej uszczelki mogą powodować takie objawy, jak u Ciebie.
A uszczelki tłoków w tanich hatsanach to śmiech na sali, bardzo często podczas montażu w fabryce są uszkadzane.
Itd...
Aha... a skąd niezachwiana pewność, że uszczelka lufy jest dobra ?
Jak to sprawdziłeś, dmuchałeś w lufę ?
Przy wszelkich pracach nad wiatrówką MUSISZ mieć dostęp do chrono !
Drugie, jakim śrutem strzelasz ?
Wiarygodne wyniki prędkości/energii może dać tylko dobry, powtarzalnie wykonany śrut.
Wszelkie skoki energii, w Twoim przypadku wgnieceń na blaszce , mogą być spowodowane wadą sprzętu lub ujowym śrutem.
Trzecie, każda nowa sprężyna musi się ułożyć, trwa to powiedzmy paczkę śrutu i często się zdaża, że troszkę traci z energii.
Czwarte, nawet lekkie uszkodzenie powierzchni pracującej uszczelki mogą powodować takie objawy, jak u Ciebie.
A uszczelki tłoków w tanich hatsanach to śmiech na sali, bardzo często podczas montażu w fabryce są uszkadzane.
Itd...
Aha... a skąd niezachwiana pewność, że uszczelka lufy jest dobra ?
Jak to sprawdziłeś, dmuchałeś w lufę ?
Re: Hatsan apachi - problemik.
2- cp pointed, raczej średniak
3- rozumiem, właśnie widzę że lekko energię straciła. Poprostu jest kulturalniej.
4 jej lekkie uszkodzenie właśnie nie było, w każdym miejscu co pamiętam, miała praktycznie, uszkodzone ranty. Ale miała też przebieg ok 8 paczek śrutów, była dosyć porządnie wyschwiechtana. Dmuchałem w lufę i nie mogłem przedmuchać heh więc chyba git.
A mam pytanie, czy wnętrze cylindra warto posmarować czymś przed kolejną rozbiorka? Czy sama uszczelke mogę posmarować lekko olejem silnikowym i wytrzeć do sucha albo poprostu towotem ? Uszczelka tłoka zepto lepiej uszczelnia niż ta oryginalna, po jej założeniu, będzie jakaś różnica w samym naciągu?
Pozdrawiam
3- rozumiem, właśnie widzę że lekko energię straciła. Poprostu jest kulturalniej.
4 jej lekkie uszkodzenie właśnie nie było, w każdym miejscu co pamiętam, miała praktycznie, uszkodzone ranty. Ale miała też przebieg ok 8 paczek śrutów, była dosyć porządnie wyschwiechtana. Dmuchałem w lufę i nie mogłem przedmuchać heh więc chyba git.
A mam pytanie, czy wnętrze cylindra warto posmarować czymś przed kolejną rozbiorka? Czy sama uszczelke mogę posmarować lekko olejem silnikowym i wytrzeć do sucha albo poprostu towotem ? Uszczelka tłoka zepto lepiej uszczelnia niż ta oryginalna, po jej założeniu, będzie jakaś różnica w samym naciągu?
Pozdrawiam
Re: Hatsan apachi - problemik.
A jeśli chodzi o ułożenie sprężyny, ile ona tej energii może stracić?
- kamazek
- szpecjalista od GPK Zasłużony 2021
- Posty: 3174
- Rejestracja: 10 sie 2016, 7:28
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Hatsan apachi - problemik.
Pointed jest dobry, bo jest tani i dobry
Do strzelania rekreacyjnego bez napinki na śrut w śrut ok, sam używam.
Do testowania sprzętu podczas prac remontowych tylko Exact lub H&N.
Niczym nie smarujemy wnętrza cylindra !!!
Założ zepto i ewentualnie zewnętrzną powierzchnię uszczelki maźnij kropelką oleju a potem wytrzyj, to nie jest tłok w silniku samochodu, że się zatrze.
Jeżeli zakładamy, że uszczelka lufy jest ok, to skoki prędkości może też powodować niepowtarzalne zatrzaskiwanie się kostki lufy, bo bolec w zawiasie ma luzy.
Po ułożeniu się, sprężyna może stracić 10-20 m/s, czyli żul abo dwa, ale to nie jest reguła, za dużo zmiennych.
Do strzelania rekreacyjnego bez napinki na śrut w śrut ok, sam używam.
Do testowania sprzętu podczas prac remontowych tylko Exact lub H&N.
Niczym nie smarujemy wnętrza cylindra !!!
Założ zepto i ewentualnie zewnętrzną powierzchnię uszczelki maźnij kropelką oleju a potem wytrzyj, to nie jest tłok w silniku samochodu, że się zatrze.
Jeżeli zakładamy, że uszczelka lufy jest ok, to skoki prędkości może też powodować niepowtarzalne zatrzaskiwanie się kostki lufy, bo bolec w zawiasie ma luzy.
Po ułożeniu się, sprężyna może stracić 10-20 m/s, czyli żul abo dwa, ale to nie jest reguła, za dużo zmiennych.
Re: Hatsan apachi - problemik.
jeśli chodzi o lufę to jest ok. Nie ma żadnych luzów itp. myślę że wymiana uszczelki tłoka pomoże.kamazek pisze: ↑09 cze 2023, 16:48 Pointed jest dobry, bo jest tani i dobry
Do strzelania rekreacyjnego bez napinki na śrut w śrut ok, sam używam.
Do testowania sprzętu podczas prac remontowych tylko Exact lub H&N.
Niczym nie smarujemy wnętrza cylindra !!!
Założ zepto i ewentualnie zewnętrzną powierzchnię uszczelki maźnij kropelką oleju a potem wytrzyj, to nie jest tłok w silniku samochodu, że się zatrze.
Jeżeli zakładamy, że uszczelka lufy jest ok, to skoki prędkości może też powodować niepowtarzalne zatrzaskiwanie się kostki lufy, bo bolec w zawiasie ma luzy.
Po ułożeniu się, sprężyna może stracić 10-20 m/s, czyli żul abo dwa, ale to nie jest reguła, za dużo zmiennych.
Re: Hatsan apachi - problemik.
Jeśli chodzi o te skoki prędkości to też nie wypowiem się jak to z tym jest. Nie mam chrono. Ale myślę że strzelanie do tej blachy coś mówi. Właściwie było tak nawet już na starej sprężynie. Strzelę 2-3 razy przebita- następne 2 razy śrut się pięknie odbija. Jeśli uszczelka tłoka jest już uszkodzona to właśnie podejrzewam że system nie jest szczelny i tłok puszcza powietrze i nie pracuje to wszystko jak powinno dlatego jest niestabilne vo itp. dlatego myślę że wymiana uszczelki to obowiązek, jutro albo pojutrze rozbiore hatsana i pokaże tą fabryczna uszczelke tłoka.
Re: Hatsan apachi - problemik.
Edit : być może dobiłem ją smarowaniem. Na sprężynę, folia i nałożyłem smaru do montażu hamulców jakks bębnowych super fit 100 coś takiego i wysmarowalem cylinder. potem też tego smaru nałożyłem na uszczelkę.Tomekwach pisze: ↑09 cze 2023, 17:46 Jeśli chodzi o te skoki prędkości to też nie wypowiem się jak to z tym jest. Nie mam chrono. Ale myślę że strzelanie do tej blachy coś mówi. Właściwie było tak nawet już na starej sprężynie. Strzelę 2-3 razy przebita- następne 2 razy śrut się pięknie odbija. Jeśli uszczelka tłoka jest już uszkodzona to właśnie podejrzewam że system nie jest szczelny i tłok puszcza powietrze i nie pracuje to wszystko jak powinno dlatego jest niestabilne vo itp. dlatego myślę że wymiana uszczelki to obowiązek, jutro albo pojutrze rozbiore hatsana i pokaże tą fabryczna uszczelke tłoka.
Teraz jak będę montował zepto cylinder wytre dokładnie z smaru a na uszczelkę pójdzie kropelka oleju i też ładnie wytre.
Re: Hatsan apachi - problemik.
Dobrze kombinujesz! Twarda uszkodzona uszczelka nie radzi sobie z lekko owalnym cylindrem.
Jak założysz nową, przekonasz się, że prędkość się ustabilizuje. Nową potraktuj kroplą oleju silnikowego.
Ja nowe uszczelki smaruję mieszaniną oleju silikonowego z pyłem wolframowym.
Jak założysz nową, przekonasz się, że prędkość się ustabilizuje. Nową potraktuj kroplą oleju silnikowego.
Ja nowe uszczelki smaruję mieszaniną oleju silikonowego z pyłem wolframowym.
- kamazek
- szpecjalista od GPK Zasłużony 2021
- Posty: 3174
- Rejestracja: 10 sie 2016, 7:28
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Hatsan apachi - problemik.
I najprawdopodobniej uzyskałeś w wiatrówce klasyczny efekt diesla
Pod wpływem wzrostu ciśnienia sprężanego powietrza przez tłok zapalił się smar i powstał losowy efekt detonacyjny, raz słabiej, raz mocniej.
Uszczelka tłoka potrafi się wtedy miejscowo wypalić i sprężanie jest niepowtarzalne.
A wszędzie na szanowanych forach tłuką jak mantrę - nie ładować smaru i oleju do cylindra, tylko ewentualnie delikatnie natłuścić sprężynę smarem molibdenowym !!!
Oczywiście "Janusze tjuningu" z fejsbuka doradzają inaczej i są tego efekty
Re: Hatsan apachi - problemik.
A mam pytanie jeszcze takie ogólne czy po wymianie na zepto dajmy na to nawet jeśli ktoś ma sprawna fabryczna uszczelke czuć jakas różnice?
Re: Hatsan apachi - problemik.
Właściwe to nie był typowy diesel jakiś że huk jak z kbks a z lufy ogień heh, lekki dymek z lufy po około 20 strzałach ustąpił, ale przy montażu nowej gumki nie popełnię już takich błędówkamazek pisze: ↑09 cze 2023, 18:22I najprawdopodobniej uzyskałeś w wiatrówce klasyczny efekt diesla
Pod wpływem wzrostu ciśnienia sprężanego powietrza przez tłok zapalił się smar i powstał losowy efekt detonacyjny, raz słabiej, raz mocniej.
Uszczelka tłoka potrafi się wtedy miejscowo wypalić i sprężanie jest niepowtarzalne.
A wszędzie na szanowanych forach tłuką jak mantrę - nie ładować smaru i oleju do cylindra, tylko ewentualnie delikatnie natłuścić sprężynę smarem molibdenowym !!!
Oczywiście "Janusze tjuningu" z fejsbuka doradzają inaczej i są tego efekty
Re: Hatsan apachi - problemik.
Tak to właśnie jest jak wiatrówka "dobrze dizluje":
Jedna sesja. Śrut 0,51g
Jedna sesja. Śrut 0,51g
- kamazek
- szpecjalista od GPK Zasłużony 2021
- Posty: 3174
- Rejestracja: 10 sie 2016, 7:28
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Hatsan apachi - problemik.
I po to jest właśnie między innymi chrono, Urko dobre dał fotki
Pierwsze strzały ponad limit 17 Juli, czyli strzelane wg ustawy z broni pneumatycznej, nielegalnej bez zezwolenia, do użytkowania wyłącznie na licencjonowlanej strzelnicy.
W razie wypadku, nawet bez Twojej winy Tomek, można trafić do tiurmy.
Pierwsze strzały ponad limit 17 Juli, czyli strzelane wg ustawy z broni pneumatycznej, nielegalnej bez zezwolenia, do użytkowania wyłącznie na licencjonowlanej strzelnicy.
W razie wypadku, nawet bez Twojej winy Tomek, można trafić do tiurmy.
- Mamutowicz
- -#mamutowicz
- Posty: 4621
- Rejestracja: 02 paź 2011, 14:07
- Lokalizacja: Rajcza / Thurcroft
Re: Hatsan apachi - problemik.
Już nawet nie o samą legalność/ nielegalność chodzi...
Diesel zniszczy uszczelkę, może nawet sprężynę.
Do tego takie wahania prędkości powodują że można w zasadzie zapomnieć o celnym strzelaniu bo śrut będzie latał wyżej/ niżej jak mu będzie pasowało..
Generalnie umba w ciapki...
Diesel zniszczy uszczelkę, może nawet sprężynę.
Do tego takie wahania prędkości powodują że można w zasadzie zapomnieć o celnym strzelaniu bo śrut będzie latał wyżej/ niżej jak mu będzie pasowało..
Generalnie umba w ciapki...
TX200 by Tony Leach + SS 10x42 - do lufy exact i heja na tor..
Ps.
Zacząłem znowu szczelać..
Dam znać jak zacznę ftrafiać.
Ps.
Zacząłem znowu szczelać..
Dam znać jak zacznę ftrafiać.