Obrazek

GasRam do Harego

przemek83
Posty: 126
Rejestracja: 28 mar 2007, 10:53
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: przemek83 »

OOO!!! Właśnie na takie uwagi czekałem bo sam nigdy nic nie toczyłem.... Kurcze pomysł jest bardzo ciekawy- szczególnie, że wtedy zmniejszyłaby się masa tłoka= mniejszy kop? :) Tylko właśnie wtedy tak jak piszesz trzeba idealnej gładzi wewnętrznej tłoka i to może być równie problematyczne.. Zresztą przedewszystkim będę musiał porozmawiać z dobrym tokarzem-w końcu to on będzie miał decydujący głos..
Awatar użytkownika
jigt
Posty: 1743
Rejestracja: 15 lis 2006, 23:35
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jigt »

Łatwiej zrobić dobre rowki w cylindrze i gładź na tłoczysku, niż idealnie wykończyć cylinder. Tam ma być gładkość 0,63 i idealny kształt. Theoben też do tego wniosku doszedł.
była Diana, są Viper 350GW z RM2-8x32AO, i H60 z PO 4x34
Darek
Posty: 829
Rejestracja: 14 lip 2006, 16:47
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: Darek »

Zygmunt a mi wydaje się, że chodzi tu o mniejsze tarcie.Bo podczas napinania tłok będzie tarł on o prowadnicę w hw90 trze pierścieniem tym i niby zgarniaczem a moim zdaniem to nie jest zgarniacz, lecz prowadzenie tłoka po ścianie tłoczyska po to by nie obciążać dodatkowo tarciem oringów. Można zrobić tak jak ja myślę tylko trzeba na brzegu tłoka wkleić pierścień ślizgowy z teflonu mamy wtedy prawie to samo. Naj bardziej chodzi tu o tarcie podczas napinania tłoka, bo przy dużym ciśnieniu i tarciu metal o metal naciąg stanie się strasznie ciężki?

Dlaczego amortyzatory czy inne siłowniki mają cylinder a w środku tłoczek?
Hatsan953x12-44 mini
Było NORKONNIA ŁUCZNIK 87 HATSAN55 SLAVIA634 QB89 WALTHER LG210 PROSPORT
Akas
Posty: 183
Rejestracja: 08 maja 2006, 12:58
Lokalizacja: Wa-wa

Post autor: Akas »

Przemek ten rozebrany HW90 i jego opis jest mój, kupiłem go miedzy innymi dla tego aby poznać dokładnie konstrukcje gasramu. Przymierzałem się do wdrożenia tego rozwiązania w Hatsanie.
Jednak na razie sie rozmysliłem ponieważ ma kilka niejasności technicznych związanych z cyklem strzału.
Podam trochę konkretów.
Największą tajemnicą w gasramie jest jego dobre uszczelnienie. Przy ruchu posuwisto zwrotnym zgniot oringu powinien oscylować w w granicach 8-15% przykładowo dla oringu o grubości 2mm dobrze go docisnąć tak ,aby się zgniótł na 1,7-1,8mm.
Przy ruchach obrotowych zgnioty mogą sięgać 30%.
Są różne rodzaje materiałów na oringi , twardsze miększe i o różnych odpornościach na smary.
Inną moim zdaniem istotną kwestią w gasramie jest jego pojemność przed i po sprężeniu.
Np. w HW 90 stosunek w cm^3 wynosi 110 do 72. Czyli inaczej mówiąc gasram zciskamy tylko o 1/3. Podobnie jest w Theobenie. Nie wiem na ile to jest istotna kwestia , ale mam obawy że gdy stosunek ten będzie przykładowo 1:2 efektywność może znacznie spaść.
Następną kwestią jest ciśnienie w gas-ramie. Tutaj kluczowym zagadnieniem jest łatwość kupna taniej i dobrej pompki, oraz zaworek gasramu.
Najlepsze i najtańsze będą pompki do amortyzatorów rowerowych przykładowo firmy Beto.
Pompki takie są wstanie nabić do 28Bar. W swoim HW90 mam teraz wkręcony zwykły zaworek samochodowy. Ciśnienie od kilku miesięcy mam ustawione na 20 bar i trzyma doskonale. Jednak producentów zaworków na rynku jest co najmniej kilku i mają różną jakość. Wcześniej miałem inny zaworek samochodowy który jednak popuszczał. Theoben też stosuje zaworki samochodowe jednak mają one specjalną utwardzaną uszczelkę. Wytrzymują ponad 50Bar.
Jeżeli więc oprzemy budowę gasramu na tanim zaworku i taniej pompce powinniśmy się starać aby ciśnienie było w nim poniżej 25 bar.
Głównym czynnikiem który decyduje o ciśnieniu jest powierzchnia wewnętrza czoła tłoka.
Moim zdaniem przy fi wew. tłoka 20mm powinnyśmy się zmieścić poniżej 25 bar przy energii wylotowej 16J.
Zainspirowany tym ,że ktoś wykonał gasram do hatsana z sprężyny gazowej od krzesła.
Rozebrałem stare krzesło i potwierdzam ,że korpus siłownika nadaje się do tego.
Ma bardzo dobrą gładź wewnętrzną i wew3 fi 22mm i wystarczająco grube ścianki aby wytoczyć powierzchnie do napinania i zaczepu spustu. Aż szkoda takiej gładzi nie wykorzystać więc osadzenie oringów wykonałbym na tłoczysku.
Na początku należałoby dobrać oringi o grubość 2-2,5mm i średnicy 22mm. Pod te oringi można było wykonać tłoczysko z rury precyzyjnej. Dość kłopotliwą kwestią jest umieszczenie zaworka , przeszkadza w tym bolec blokujący cały znajdujący sie na końcu cylindra. Zaworek więc nie mógłby być umieszczony jak w HW90 tylko jakoś z boku.

Następną ciekawą kwestią jest pytanie czy warto zmienić skok tłoka. Mówię o tym ponieważ przy wytaczaniu nowego tłoka stwarzają sie nam takie możliwości.
Możemy dążyć do jak największych energii zwiększając skok do 105mm, lub optymalizować karabinek pod limit 17 czy 16,3J i go zmniejszać.
Przykładowo ,aby uzyskać jak najmniejszy odrzut i krótki cykl strzału przy energii 16j proponowałbym skrócić skok do 85mm.
Theoben evolution ma tylko 70mm skoku, zaś silny HW90 ,86mm przy fi cylindrówl 30mm.
Tłoki9 ważą odpowiednio 360g i 420g , i to jest ciekawe że przy tak ciężkich tłokach , odrzut tych karabinków wydaję sie mniejszy a cykl strzału szybszy.

Proponuje też pominąć kwestie dobijaka ponieważ według ostatnich moich badań podnosi sprawność kilka procent , a może spowodować różne komplikacje w stabilnej pracy systemu.
Co do spustu to oczywiście w HW90 jest on świetny. Na pewno nie jest to typowy rekord, nie rozbierałem go jeszcze, ale mam nadzieje że kiedyś to zrobię i wrzucę zdjęcia na forum.
Gdyby nawet to wszystko zrobić to i tak będzie boleć hatsanowska lufa i brak pewności co do jakości zamka. Chociaż kto wie czy lufą Lothara nie byłby celniejszy od większości markowych sprężynówek.
Ostatnio zmieniony 18 kwie 2007, 13:18 przez Akas, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
jigt
Posty: 1743
Rejestracja: 15 lis 2006, 23:35
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jigt »

Fabryka siłowników , czy amortyzatorów ma inne możliwości niż przeciętny warsztat mechaniczny. Kalibrowanie i nagniatanie ślizgowe wnetrza cylindra wymaga szczególnego oprzyrzadowania. Siłowniki z tłokiem mogą pracować dwustronnie. Amortyzator to inna para kaloszy i chodzi o tłumienie podczas przetłaczania cieczy. Najprostrzy siłownik to nurnikowy, ma najmniej uszczelnień i jest prawie taki jak GR Theobena.
W wykonaniy rowków na oringi najtrudniejsza sprawa to pochylenie bocznych ścianek kanałku i gładkość kanałku taka, by przy ruchach oring nie ścierał się o ścianki. W zwykłym tłoku możnaby wykorzystać pierścień, za który ciągnie napinacz i w tym miejscu od środka zrobić uszczelnienie. Dobry tłok nie ma dużo luzu na boki i nie przejmuj się jego małymi przekoszeniami.
Nie wyważajmy otwartych drzwi.
była Diana, są Viper 350GW z RM2-8x32AO, i H60 z PO 4x34
Darek
Posty: 829
Rejestracja: 14 lip 2006, 16:47
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: Darek »

Zygmunt te przykoszenia będą ścinać oringi. Wiem to z moich doświadczeń.

Przemek dam Ci dobrą radę przed wydaniem kasy na ten prototyp zastanów się czy to Ci się opłaca.Hatsan jest wykonany z kiepskiej stali i jeśli nawet wykonasz tą sprężynę jak długo nacieszysz się karabinkiem? Bo moim zdaniem bardzo kurtko.Konstrukcja hatsana nie jest do tego przystosowana. Lepiej wydać kasę na poprawę kultury pracy karabinka a wtedy będziesz miał fajny sprzęcik za małe pieniądze i dużo dłużej pożyje.
Hatsan953x12-44 mini
Było NORKONNIA ŁUCZNIK 87 HATSAN55 SLAVIA634 QB89 WALTHER LG210 PROSPORT
przemek83
Posty: 126
Rejestracja: 28 mar 2007, 10:53
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: przemek83 »

Darku.Akurat w tej kwestii się nie zgodzę oringom się nic nie stanie (jeśli całość będzie dobrze spasowana). A hatsan na pewno lepiej będzie się miał na tym gas ramie (jeśli to się uda) niż na tej wyżyłowanej sprężynie i mega ciężkim tłoku jaki mam teraz. Poza tym ja nie mogę się powstrzymać od kombinowania :) Pewnie masz rację, że taniej i bez problemu byłoby zamówić nowy zestaw alchemika, koronę u hogana i wszystko by grało.Można też zaraz kupić choćby hw 30 a też byłoby o niebo lepiej i to bez tuningów :hm: Ale ja wolę ponieść totalną porażkę niż pozostawić coś niesprawdzone :peace: Zresztą kto jak kto ale Ty chyba to rozumiesz :)
Darek
Posty: 829
Rejestracja: 14 lip 2006, 16:47
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: Darek »

Z takim zapałem na pewno Ci się uda,bo przecież człowiek zbudował tą sprężynę. :)
Hatsan953x12-44 mini
Było NORKONNIA ŁUCZNIK 87 HATSAN55 SLAVIA634 QB89 WALTHER LG210 PROSPORT
stas_h
Posty: 35
Rejestracja: 10 sty 2007, 0:30
Lokalizacja: Sląskie

Gas Ram w hatsanie

Post autor: stas_h »

Witam Wielce Szanownych Hatsanowców, mam takie lużne pytanko i prosiłbym Was o opinię . Otóż zrobiłem już jeden kompletny napęd gas ram do wiatrówki w której napęd ten spisuje się moim zdaniem bardzo dobrze(minimalny odrzut, cichutka praca i oczywiście możliwość regulacji mocy , w moim rozwiązaniu do zwiększenia ciśnienia powietrza używam długiej pompki rowerowej ze skruconym do minimum wężykiem). A teraz przechodzę do meritum tego tematu, otóż jestem w stanie zrobić gas ram do Hatsanów i zapytuję się Was czy jest sens i jeśli tak to ile mógłbym za taką usługę "szarpnąć".
Awatar użytkownika
Daras
Posty: 626
Rejestracja: 14 mar 2007, 20:17
Lokalizacja: Swarzędz
Kontakt:

Post autor: Daras »

Myślę że to Ty powinieneś wiedzieć ile Ciebie kosztuje wyprodukowanie takiego cuda, musisz wziąść pod uwagę czy ta zabawka będzie opłacalna do założenia na Hatsana i to wszystko.

Pozdrawiam Darek
Awatar użytkownika
Mein Gott
Posty: 1029
Rejestracja: 18 mar 2007, 19:32
Lokalizacja: pod Warszawą

Post autor: Mein Gott »

wg mnie, jeżeli było by to choć w połowie tak wydajne rozwiązanie jak w HW90 (tzn konserwacja, a raczej jej brak ;) ), a NAJWYŻEJ podwoi cenę harrego, to to z pewnością znajdzie popyt, przy tej cenie. Choć mogę się mylić, nie znając się na marketingu. W każdym razie, ja za taką cenę zdecydowałbym się na to :)
Marcin chcesz bana za you?
Darek
Posty: 829
Rejestracja: 14 lip 2006, 16:47
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: Darek »

Witam
Staszku chyba o czymś zapomniałeś? albo nie wiesz gaz ram jest chroniony patentem .
Hatsan953x12-44 mini
Było NORKONNIA ŁUCZNIK 87 HATSAN55 SLAVIA634 QB89 WALTHER LG210 PROSPORT
stas_h
Posty: 35
Rejestracja: 10 sty 2007, 0:30
Lokalizacja: Sląskie

Post autor: stas_h »

Co mam przez to rozumieć ,zanim zacząłem konstruować swój napęd i doszedłem do optymalnych rozwiązań(dobór uszczelniaczy, mocowanie zaworu,mocowanie części nieruchomej do cylindra wiatrówki właściwej,dobór grubości ścianek ,itd.)przeanalizowałem wiele istniejących rozwiązań wykonanych przez wiatrówkowiczów na świecie,więc mam rozumieć że oni też złamali prawo patentowe bo wykonali we własnym zakresie sprężynę powietrzną?.
Rlyeh
Posty: 100
Rejestracja: 31 sty 2007, 23:26

Post autor: Rlyeh »

To zależy od tego, czy GasRam opatentowaną ma konstrukcję, czy może sposób działania, czy też jedno i drugie, a może tylko nazwę ;p
Darek
Posty: 829
Rejestracja: 14 lip 2006, 16:47
Lokalizacja: Ciechanów

Post autor: Darek »

Witam
Budowa gaz ramu nie jest trudna w wykonaniu a jednak inne firmy produkującym wiatrówki nie robią i nie zarabiają na tym?
Pewnie nie tylko ty robiłeś własny gaz ram, ale ja nie zauważyłem żeby ktoś na tym zarabiał, więc to twój wybór.
Ja tylko chciałem Cię po informować.
Pozdrawiam
Hatsan953x12-44 mini
Było NORKONNIA ŁUCZNIK 87 HATSAN55 SLAVIA634 QB89 WALTHER LG210 PROSPORT
ODPOWIEDZ