e-tawerna.pl
TAWERNA - reaktywacja
FORUM LUDZI Z PASJ�

Hatsan - Jak zahartować??

SEBCIO - Pon 08 Sty, 2007 15:45
Temat postu: Jak zahartować??
Nie dawno zrobiłem u tokarza śrubkę mocującą lufę zamontowałem ją na harego i co się okazało :) wygięła się a była zrobiona w twardego materiału :hm: .Więc udałem się jeszcze raz do tokarza a on zrobił jeszcze jedną śrubkę i powiedział żeby ją zahartować.Więc teraz mam pytanie do was,morze znacie domowe sposoby hartowania?? :) :)
KM88 - Pon 08 Sty, 2007 16:10

Do czerwoności i w wode? tak tylko to mi się kojarzy. Ile dałeś za śrubę?
SEBCIO - Pon 08 Sty, 2007 16:13

Zrobił za piwko :D ale coś mi sie obiło o uszy że dodaje sie wegla czy jakoś tak
Springfield7.62 - Pon 08 Sty, 2007 16:17

SEBCIO napisał/a:
Zrobił za piwko :D ale coś mi sie obiło o uszy że dodaje sie wegla czy jakoś tak


Węgiel się dodaje do stopu podczas produkcji materiału. Im wiecej wegla tym stal jest twardsza ale za to bardziej krucha(Węgiel wypełnia miejsca między wiązaniami cząsteczek stali czy jakoś tak) Ale może jest też jakis sposób hartowanie węglem :hm:
jak ci tokarz powiedział zeby zahartować to sie go zapytaj jak :)

SEBCIO - Pon 08 Sty, 2007 16:19

No i tak zrobiłem ale on nie miał zielonego pojęcia :)
KM88 - Pon 08 Sty, 2007 16:20

moze tu cos znajdziesz http://www.knives.pl/www/...robic_noza.html

[ Dodano: 2007-01-08, 16:27 ]
i moze Tu http://bron.iweb.pl/viewt...ight=hartowanie

Alchemik - Pon 08 Sty, 2007 17:13

Zrób tak jak masz w linku z iweba od Kornela.
Jeśli ten tokarz mówił ze to twarda stal to jaka dokładnie, pewnie tego tez nie wie.
Są takie proszki do hartowania powierzchniowego, wnika to na pewną głębokość do materiału, choć trudno to zdobyć i nie pamiętam jak się nazywa.
Rozgrzej do koloru pomarańczowego i w wodę, możesz najpierw sprawdzić twardość domowym sposobem, weź starą śrubę która była z tego samego materiału i delikatnie napunktuj, później zahartuj i zrób to samo, będziesz wiedział czy tak samo łatwo się punktuje czy ledwo się ślad zrobił. Jeśli nic się nie stanie to znaczy że materiał jest miękki i ma małą zawartość węgla przez co nie nadaje się do hartowania.

jigt - Pon 08 Sty, 2007 18:35

Nie każda stal da się hartować. Licho wie z czego on to zrobił.
Powinno się zrobić pełną obróbkę cieplną, tzn zahartować i odpuścić.
Śruba tylko zahartowana jest strasznie krucha, może pękać.
Jeśli będziesz miał piękną , twardą śrubę, to od tej chwili zacznie Ci się obrabiać kostka lufy. Uwaga, bo tej części nie dorobisz łatwo!
Śruba powinna być zrobiona z materiału ulepszanego cieplnie, można w takim nieco twardszym materiale wydłubać śrubę, ale to robota dla cierpliwych tokarzy.
Lub wykonać ulepszanie /hartowanie i odpuszczanie/ po toczeniu. Podczas obróbki cieplnej śruba może "rzucić", czyli stracić kształt, część walcową powinno się więc zrobić z naddatkiem i po wszystkim szlifować.
Jest pojęcie: "śruby o podwyższonej wytrzymalości" i taką trzeba zrobić, ale o nietypowym kształcie.

virus - Wto 09 Sty, 2007 16:08

jigt, ma rację. Hartowania rozróżnia sie kilka rodzajów. Można hartować wodą, powietrzem czy olejem, byleby krytyczny współczynnik chłodzenia był większy od minimalnego, wtedy masz pewność, że w stali powstanie (o ile dobrze pamiętam) struktura martenzytyczna.
Najlepiej jak bys w domowym przypadku rozgrzał powyżej punktu przemniany - chyba 717, albo ~787 stopni Celsjusza. W każdym razie koło 800 stopni wystaczyi wrzucił do wody. W przypadku śruby nie powinno być problemy, bo ma małą grubość, wiec zahartuje sie cała objętość. Wtedy otrzymasz stal która będzie bardzo twarda, ale i krucha. Nastpnym krokiem powinno byc tutaj odpuszczanie, w tym przypadu średnie wystarczy. Wygrzewasz stal przez okoo 30 minut w temperaturze - 220-400 stopni. Wtedy metal nabierze wiecej wlasności plastycznych, a nie straci całkowitego zahartowania.
Pojęcie twardości w przypadku stali jest względne - pamiętaj że stalą tnie się stal ;)
CO do obróbki powierzchniowej, a raczej hatowania powierzchniowego to nie ma ono w tym przypadku zastosowania. Utwardzasz tylko powierzchnię materiału. Będzie się wolniej ścierać ale cała śruba będzie dalej miękka.Hartowanie powierzchniowe można realizowac na przykład przez chwilowe nagrzewanie powierzchni wiązką lasera, płomieniem, metodą indukcyjną itp.
Utwardzenie powierzchni może też nastąpić przez wczesniej wspomniane nawęglanie, bromowanie i kilka różnych sposobów ale to nie jest już hartowanie :)

W przypadku dwóch trących o siebie elementów zawsze ten, którego możliwość wymiany istnieje i jest ona łatwiejsza powinien mieć mniejszą twardość. To on będzie wtedy się szybciej zużywał dlatego osobiśie zastanowił bym się nad utwardzaniem domowymi sposobami śruby, która trze o kostkę, bo będzie później problem ;)

SEBCIO - Wto 09 Sty, 2007 16:16

Mariusz a jak już wygrzeje tą śrubkę to już jej nie wsadzać do wody tylko pozostawić aż sama ostygnie??
virus - Wto 09 Sty, 2007 16:22

SEBCIO, to już nie ma większego znaczenia. Zobacz jak hartujesz grzejesz do 700 tam z czymś i nagle ochładzasz do 20 czy 30 stopni. Wtedy następuje całe hartowanie. Jak odpuszczasz nie przekraczasz ponownie punktu przemiany wiec ziarna w materiale są już dobrze wykształcone i nie nastąpi ponowna przemiana nawet jak gwałtownie ochłodzisz bo temperatura za mała :) możesz ochłodzić w wodzie jak Ci sie spieszy, ale na wolnym powietrzu też będzie ok. W Twoim przypadku jesli juz sie koniecznie upierasz na domowe hartowanie to polecałbym grzać w temperaturze kolo 400-450 stopni wtedy będzie ta stal bardziej miękka. Mniejsza szanse na zniszczenie kostki lufy.
Jeszcze postaram się poszukac jak długo odpuszczanie się robi, bo te 30 minut to tak z marszu napisałem a staloznawstwo dawno miałem :)
poczytaj TUTAJ tylko nie pamietam dalej czasu. Może ktoś inny pamięta

SEBCIO - Wto 09 Sty, 2007 16:30

v1ru5, a czy na zwykłej domowej kuchence da rade to zrbić jak myślisz?? :)
jigt - Wto 09 Sty, 2007 16:34

Praktycznie!? Sprawdź czy się zahartowało: pilnik będzie się ślizgał z jazgotem, sam się wybłyszczy, a śruby zahartowanej nie ruszy.
Przed odpuszczeniem zeszlifuj jakąś powierzchnię do czysto metalicznego, srebrnego koloru. Zamocuj śrubę na drut tak długi by się nie poparzyć i nad palnikiem kuchenki gazowej podgrzewaj powoli /aby całość miała tę samą temperaturę/.
Wyczyszczona powierzchnia zacznie zmieniać kolor: zżółknie, zrobi się oliwkowa /żółto-zielona/ potem niebieska i coraz ciemniejsza.
Podgrzewanie należy przerwać przy oliwkowej barwie i studzić niezbyt szybko /nie w wodzie/. Gdy dojedziesz do barwy niebieskiej - odpuścisz za bardzo i będzie zbyt miękkie. Można wszak wszystko od początku /z hartowaniem/ powtórzyć, ale śruby ubywa, bo się utlenia i znika w niebyt.

virus - Wto 09 Sty, 2007 16:34

nie wiem ile wyciąga palnik na kuchence domowej. Może przypadkiem nie dawac tych 800 stopni. Problem polega na kontroli temperatury w tym przypadku, bo o tyle ile w przypadku hartowania grzejesz tylko raz i gwałtownie chłodzisz, tak w przypadku odpuszczania będzie problem ze jej utrzymaniem
SEBCIO - Wto 09 Sty, 2007 16:39

Z tęperaturą jakoś sobie poradze właśnie wygrzebałem miernik który ma czujnik temperatóry :D
virus - Wto 09 Sty, 2007 16:50

to najpierw zobacz do ilu grzeje palnik
jigt - Wto 09 Sty, 2007 16:57

Jeszcze raz spróbuję odwieźć Cię od zamiaru utwardzania śruby. I ja i Mariusz wspominamy delikatnie o tym, że twarda śruba to niebezpieczeństwo dla kostki. Jednak na pytanie jak hartować odpowiadamy.
Łatwiej nagrzać palnikiem butan-propan, bo daje wyższą temp. Możesz nagrzać starą lutlampą, możesz wrzucić w grill i nieźle dmuchać. Stal ma się żarzyć na czerwono. 700 - 800 st to temp czerwonego żaru. I szybko do naszykowanego tuż tuż naczynia z wodą.

SEBCIO - Wto 09 Sty, 2007 16:57

Jest dobrze palnik wyciąga 950C powinno sie udać. :D
jigt - Wto 09 Sty, 2007 17:07

Może to szybkie zużycie śruby, to wynik złego stanu otworu w kostce. Gdyby obie powierzchnie były gładkie i luz malutki /niewyczuwalny/ to przy dobrym smarowaniu nie powinny dziać się takie horrory jak u Ciebie. Sprawdź, a w razie czego otwor trzaba rozwiertakiem przelecieć i nową dobrze /suwliwie/ dopasowaną śrubę wytoczyć ze stali 55. Ja bym tak ten problem rozwiązał. Gdyby śruba powinna być hartowana, to takie by robili, a jednak najczęściej nie jest to twardy kawałek wiatrówki, nawet tej drogiej.

Copyright © e-Tawerna.pl - Polska © 2006, 2007, 2008 by Tomasz ® - Design by Certi ® All rights reserved.
Serwis obslugiwany jest przez skrypt Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Powielanie i kopiowanie materialów znajdujacych sie na stronach serwisu bez zezwolenia zabronione!